- ons 07 dec 2005, 21:17
#22952
Hjälp. Bakbromsens kolv utskruvad!!!
Bakhjulet gick trögt att snurra runt när jag skulle byta till vinterdäck på min Volvo V40, 1999. Bakbromsens bromsklossar låg an så jag plockade ur klossarna och rengjorde/filade till klossarnas anliggningsytor och smorde in med kopparpasta.
Sedan gjorde jag något mindre bra.
Tyckte att jag skulle vrida kolven lite fram och tillbaka för att leda upp den så den skulle löpa lättare.
Då hände något. Jag skruvade först ut kolven några varv och sedan skulle jag skruva in den igen men då gick den bara runt utan att röra sig inåt. = problem 1. Hjälp.
Efter en stund vred jag kolven lite baklänges och då fick kolven fäste igen när jag skruvade inåt.
Satte ihop allt, jättebelåten med allt och hjulet rullade så lätt, så lätt.
Problem 2 kom när jag skulle köra iväg bilen. Då tog bromsen väldigt lågt och jag fick pumpa upp bromsen för att den skulle ta normalhögt. Och på den vägen är det.
Det verkar som jag har råkat skruva ut bromskolven så lång ut att det läckt in luft i bromsoljesystemet. Jag har ju inte lossat någon bromsledning under arbetets gång.
Så i morgon får jag lufta systemet och sedan räknar jag med att allt är ok.
Min fråga är följande: är det verkligen så lätt att skruva ut bromskolven för långt? Och hade det gått att få i kolven i gängorna igen utan att ha behövt plockat av hela oket? Någon som har erfarenhet av det här.
Tacksam för svar / Peter
Bakhjulet gick trögt att snurra runt när jag skulle byta till vinterdäck på min Volvo V40, 1999. Bakbromsens bromsklossar låg an så jag plockade ur klossarna och rengjorde/filade till klossarnas anliggningsytor och smorde in med kopparpasta.
Sedan gjorde jag något mindre bra.
Tyckte att jag skulle vrida kolven lite fram och tillbaka för att leda upp den så den skulle löpa lättare.
Då hände något. Jag skruvade först ut kolven några varv och sedan skulle jag skruva in den igen men då gick den bara runt utan att röra sig inåt. = problem 1. Hjälp.
Efter en stund vred jag kolven lite baklänges och då fick kolven fäste igen när jag skruvade inåt.
Satte ihop allt, jättebelåten med allt och hjulet rullade så lätt, så lätt.
Problem 2 kom när jag skulle köra iväg bilen. Då tog bromsen väldigt lågt och jag fick pumpa upp bromsen för att den skulle ta normalhögt. Och på den vägen är det.
Det verkar som jag har råkat skruva ut bromskolven så lång ut att det läckt in luft i bromsoljesystemet. Jag har ju inte lossat någon bromsledning under arbetets gång.
Så i morgon får jag lufta systemet och sedan räknar jag med att allt är ok.
Min fråga är följande: är det verkligen så lätt att skruva ut bromskolven för långt? Och hade det gått att få i kolven i gängorna igen utan att ha behövt plockat av hela oket? Någon som har erfarenhet av det här.
Tacksam för svar / Peter