- tor 14 sep 2006, 15:45
#60134
Magiskt elproblem i min S40 2,0t -98:
Har precis fått batteriet laddat efter att det tömts, och kollade då med amperemeter om det låg någon ström när bilen inte var igång. Mycket riktigt, det låg en ström om ca 3,5 A vilket vad jag förstår är nog för att batteriet kan ha laddats ur på de 16 timmar bilen stått orörd. Ryckte den säkring i motorrumsdosan som ska gå till allting i kupédosan (dvs säkring nr 2) och kollade igen; nu låg strömmen på ca 20mA, och jag tänkte följdaktligen gå vidare och dra säkring för säkring i kupédosan för att hitta felkällan. Av någon anledning kollade jag dock strömmen igen efter att ha satt dit säkring nr 2 i motorrumsdosan - alltså med alla säkringar i igen - och strömmen låg då bara på 20mA. Jag vände på säkring nr 2 (av någon anledning, det borde inte spela någon roll) och då fick jag 3,5A på mätaren, men när jag mätte direkt efter så var det mer normala 20mA igen. Gjorde flera mätningar: Ibland 3A, ibland 20mA. Alltså nåt glapp?
En ledtråd (möjligtvis): Varje 3A-utslag föregås av ett klick (nåt relä?) i framändan av motorrummet när jag sätter dit amperemetern, detta klick hörs ej före det mer normala 20mA-utslaget. Vad kan det vara för relä?
Alltså: Hopplöst att försöka lokalisera felet när det uppträder slumpvis. Något tips?
/ekke
(Strömtjuven i dramat trodde jag var ena make-up-spegeln som är glapp och att dess lampor kanske låg på hela tiden, men eftersom det bara är två 1,2w-lampor så kan de ju inte resultera i över 3A, och kan rimligtvis inte dra ur batteriet på drygt ett halvt dygn. Jag hade dessutom tagit bort lamporna och tejpat över kontaktytorna innan jag gjorde mätningarna ovan)
Har precis fått batteriet laddat efter att det tömts, och kollade då med amperemeter om det låg någon ström när bilen inte var igång. Mycket riktigt, det låg en ström om ca 3,5 A vilket vad jag förstår är nog för att batteriet kan ha laddats ur på de 16 timmar bilen stått orörd. Ryckte den säkring i motorrumsdosan som ska gå till allting i kupédosan (dvs säkring nr 2) och kollade igen; nu låg strömmen på ca 20mA, och jag tänkte följdaktligen gå vidare och dra säkring för säkring i kupédosan för att hitta felkällan. Av någon anledning kollade jag dock strömmen igen efter att ha satt dit säkring nr 2 i motorrumsdosan - alltså med alla säkringar i igen - och strömmen låg då bara på 20mA. Jag vände på säkring nr 2 (av någon anledning, det borde inte spela någon roll) och då fick jag 3,5A på mätaren, men när jag mätte direkt efter så var det mer normala 20mA igen. Gjorde flera mätningar: Ibland 3A, ibland 20mA. Alltså nåt glapp?
En ledtråd (möjligtvis): Varje 3A-utslag föregås av ett klick (nåt relä?) i framändan av motorrummet när jag sätter dit amperemetern, detta klick hörs ej före det mer normala 20mA-utslaget. Vad kan det vara för relä?
Alltså: Hopplöst att försöka lokalisera felet när det uppträder slumpvis. Något tips?
/ekke
(Strömtjuven i dramat trodde jag var ena make-up-spegeln som är glapp och att dess lampor kanske låg på hela tiden, men eftersom det bara är två 1,2w-lampor så kan de ju inte resultera i över 3A, och kan rimligtvis inte dra ur batteriet på drygt ett halvt dygn. Jag hade dessutom tagit bort lamporna och tejpat över kontaktytorna innan jag gjorde mätningarna ovan)