Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er jag tänkte att någon här kanske ville bolla lite ideer med mig om hur jag ska kunna få bort ett väldigt irriterande problem.

Det är så att jag har problem att starta min S40 T4:a, har haft bilen på felsökning på volvo och det fanns inga felkoder eller fel på bränsletryck, ej heller på btr dvs det fanns inget bränsle i vacuum slangen.Jag har bytt tempgivaren till kallstarten då denna var grön istället för fin mässing.
Bilen brukar vara lättstartad när den är kall, innan jag bytte tempgivaren brukade det vara tvärtom.
Kan tillägga att bilen stinker soppa när den är svårstartad men ingen läcker ut från systemet (har synat hela systemet).
Detta får mig att misstänka att soppan hamnar i kanistern men varför isåfall?

Snälla hjälp detta är ett mycket skämmigt problem..... :(
av volvoanki
Tändstiften(orginal såklart) bytte jag vid den nyligen gjorda servicen, tändkablar och spolar bör vara i felfritt skick då bilen går helt perfekt när den väl startat.
Det verkar mer vara nått fel på bränsle"sidan", eftersom den verkligen stinker soppa när den ej vill starta, det luktar som om soppan skulle läcka ut på marken, men det gör den inte, helt torrt och fint under bilen är det.

Tack för förslaget skall även testa farsans spolar och kablar imorgon för att vara på den säkra sidan.
av volvoanki
Hur ser man om det är fel på btr:en?
Det finns liksom inget bränsle i vacuumslangen och trycket hölls kvar konstant när man stängde av bilen.
Vet dock inte om trycket var för högt tror att den stod på ca 350kpa på deras mätare som dom kopplade till fulerailen.

Att tillägga det vart ingen skillnad när jag testade att byta spolar och tändkablar.
av skutte
hej har du kollat tändlägesgivaren den är fel monterad från fabrik var det på min ialla fall kabekn var klämnd mot blocket bakom kabelränan. vet inte om du har en kamaxelgivare ibland när dessa spökar kan man få start problem men då brukar dom dra någon 0,1l mer milen åxå. egentligen skall man kolla bränsle trycket medans man kör åxå för att kunna utesluta btr du vet väl att du har två en som siter vid filtret åxå
av volvoanki
Ja jag vet att det finns en vid tanken men den kunde man enligt volvo utesluta då trycket inte föll vid avstängning.
Tack för tipset skall kolla tändlägesgivaren och kamlägesgivaren i kväll.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag är inte riktig med på vad du kollat?
har du kollat att du har rätt bränsletryck?
har du ström till spridarna?
har du jordinpulser på spridarna?
har du tändning på t-spolarna/ t-stiften?
har du komprision?
går bilen igång om du rular igång den.

jag gissar att du har störning på vevaxelpositionsgivaren (går att mäta med ett ociloskop) du kan montera en avskärmningsplåt, runt givaren, brukar lösa startproblem
av volvoanki
jag är inte riktig med på vad du kollat? -Har gjort en komplett felsökning hos volvo, inga felkoder inget fel på btr enligt mekanikern
har du kollat att du har rätt bränsletryck? -Inget sjunkande bränsletryck, dock så har jag ingen mätare själv men trycket låg runt 400kpa på verkstan
har du ström till spridarna? -Bilen går bra när den startar det tar ca 5-10 sek malande på starten, men ska kolla nu om en stund
har du jordinpulser på spridarna?-Antar det skall kolla
har du tändning på t-spolarna/ t-stiften? -Ska kolla samtidigt
har du komprision? -Japp
går bilen igång om du rular igång den. -Den går igång ändå men det tar tid
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]