- tor 04 sep 2008, 16:47
185/65-15 bör passa och är bättre val för denna lätta bilen för 195:or är för brett vintertid. Hade dessa på min 97:a och det var klocktrent även om det såg trångt ut så sänkt bil är ett problem med denna dim.
Alu vs plåtfälg är delvis smaksak men jag motiverade valet av alu med att dom var lättare att göra rent på insidan av fälgen från isklumpar som orsakade obalans när jag hade plåtfälgar första året.
Alu är även så pass billiga att det inte är en prisfråga längre heller.
Beroende på var du bor kan dubbfritt vara alternativ, men som jag alltid säger så skall man alltid vara förberedd på sämsta tänkbara väglag så då är dubb enda valet även om du bara behöver dom 1 dag/året så har du då "betalat av skulden" (som vissa vill lägga på dubbat) för dessa jmfr. att köra dubbfritt under samma period för dubbfritt är underlägset dubb när det väl behövs. Att bo i söder är ingen ursäkt enligt mig att köra dubbfritt för det är nästan där det är som värst med svarta ishalkan.
Kommer personligen aldrig köra med dubbfritt då dom inte är bra nog eller erbjuder den säkerhet som krävs på riktig vinterväg eller i halka och dett agäller oavsett om man håller hasitghet efter rådande väglag eller ej, möjligen att dom för mig skulle passa som höstdäck innan kylan kommer på allvar och på våren innan det är helt riskfritt med sommardäck.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..