- sön 14 sep 2008, 10:11
#217679
Hej,
Jag har varit trogen BMW ägare men har nu tagit steget till villa och Volvo V40 T4 -98. Knappt inkörd, 20.000 mil. Känns fantastiskt!
Problembeskrivning: Stötdämparna och fjärdrarna känns stabila och hårda och och inte alls amerikanskt svampiga, men kör man i gupp, särskilt "nedåtgående gupp", så låter det ganska mycket från samtliga hjulupphängningar, nästan så att man kan kalla det för smällande ljud. Ganska vanligt på äldre bilar som gått några mil. Min gissning är att detta har med torkade gummibussningar att göra. För övrigt kan jag höra lite klonkljud från framvagnen om jag svänger och kör i gupp. Det är ett mer trivsamt ljud, men jag skulle inte bli ledsen om det försvann heller. Gissar slitna länkarmar.
Vad kan man göra åt det här? Pris? Finns det reparationssatser? Har sökt i forumen men inte hittat så mycket. Något man gör själv som en halvglad amatör med garage och Komplett verktygskitt från Clas Ohlson?
Jag har varit trogen BMW ägare men har nu tagit steget till villa och Volvo V40 T4 -98. Knappt inkörd, 20.000 mil. Känns fantastiskt!
Problembeskrivning: Stötdämparna och fjärdrarna känns stabila och hårda och och inte alls amerikanskt svampiga, men kör man i gupp, särskilt "nedåtgående gupp", så låter det ganska mycket från samtliga hjulupphängningar, nästan så att man kan kalla det för smällande ljud. Ganska vanligt på äldre bilar som gått några mil. Min gissning är att detta har med torkade gummibussningar att göra. För övrigt kan jag höra lite klonkljud från framvagnen om jag svänger och kör i gupp. Det är ett mer trivsamt ljud, men jag skulle inte bli ledsen om det försvann heller. Gissar slitna länkarmar.
Vad kan man göra åt det här? Pris? Finns det reparationssatser? Har sökt i forumen men inte hittat så mycket. Något man gör själv som en halvglad amatör med garage och Komplett verktygskitt från Clas Ohlson?