Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av echX78
Hej,

Jag har en Volvo 744 -86 som jag är rädd för börjar sjunga på sista versen och måste då se mig om efter en ny bil.
Problemet med min nuvarande bil är att den vägrat starta vid två tillfällen, och det känns inte så kul för en bil-okunnig en som mig... OCH att den gammal som gatan ^^ Men den frågan petade jag in under Volvo 700-forumet...

Nu till saken, jag har kikat runt på Blocket.se och sett att det finns en hel del Volvo V40 för en rund summa av 30.000-40.000 Kr, och det låter väl som en peng i min klass. Laddade ner Blockets begagnadtest och skummade lite, läste att V40 hade en hel del barnsjukdomar som åtgärdades successivt till modellen lades ner 2004 (?)

Dessutom är V/S40 väldigt överrepresenterad på Blocket jämfört med andra Volvo-modeller.

Är det för att det är en "inte bra bil" eller för att den GÅR att sälja vidare med bra andrahandsvärde?
Stod lite om buller och komfort med, men hey... jag sitter i en 744 -86:a, jag kan buller och komfort sedan tidigare :wink: Brukar skoja om att om någon bryter sig in i vår bil och stjäl något ur den skulle värdet på bilen bara öka :D

Så det jag undrar i regel är: Är Volvo V40 ett bra begagnat bilköp? Eller är det en problammodell man bör hålla sig borta från och det är därför som så många säljer den...? Kommer dessutom köpa den via en bilhandlare tror jag som säljer begagnade bilar så man får "liiite garantier" iaf. Är det en bra eller dålig idé?

Hoppas på kloka svar :)

/Mvh
Senast redigerad av 1 echX78, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag skulle inte vara rädd för att köpa en V40. Jag har själv en s40 2,0T årsmodell 2001(Körde 240 innan). Det som jag har hört är negativt med S/V40 är att de har lite sämre rostskydd. Jag skulle satsat på en fas 2, alltså från årsmodell 01 och sen gjort en rostskyddsbehandling.

Eftersom du kört 745 innan så får du vänja dig vid lite sämre utrymmen men det har du säkret redan upptäckt.

Välkommen till forumet och lycka till med bilköpet.
Användarvisningsbild
av Eson
Tänk på att där betydligt mindre utrymme i v40 än 745..och håll dig ifrån GDI modellerna så har du ett lyckat köp :-@
Användarvisningsbild
av vetten
Ja och välj en som det står ett T efter för då får du både en lite roligare bil och dessutom så går dom att köra billigare med/mil :D Storleken får du leva med :-)-)
Användarvisningsbild
av echX78
Tomas88 skrev:Eftersom du kört 745 innan så får du vänja dig vid lite sämre utrymmen men det har du säkret redan upptäckt.
Eson skrev:Tänk på att där betydligt mindre utrymme i v40 än 745..och håll dig ifrån GDI modellerna så har du ett lyckat köp
Oj, ber så HEMSKT mycket om ursäkt, men i ett försök att svänga mig med lite märkvärdiga termer så uppgav jag min bilmodell till 745... när jag i själva verket har en 744(!!!)

Så jag är van vid utrymmet i en Volvo 744, dvs en sedan modell. Så om vi nu tittar ur det perspektivet så borde man ju få lite mer lastutrymme, även om komforten/utrymmet i kupén kanske krymper lite... :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
echX78 skrev:
Så jag är van vid utrymmet i en Volvo 744, dvs en sedan modell. Så om vi nu tittar ur det perspektivet så borde man ju få lite mer lastutrymme, även om komforten/utrymmet i kupén kanske krymper lite... :D
Utrymmet.. nja kanske. Men inte komforten, menar jag. Har du inte ac på 740n och skaffar en V40 med ac så ökar ju komforten på det viset också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
vetten skrev:Ja och välj en som det står ett T efter för då får du både en lite roligare bil och dessutom så går dom att köra billigare med/mil :D Storleken får du leva med :-)-)
Hur kan det vara möjligt att få en billigare milkostnad med en turbomodell? Du får gärna utveckla.
Hoppas du har rätt :)
Användarvisningsbild
av bjompa
Tomas88 skrev:
vetten skrev:Ja och välj en som det står ett T efter för då får du både en lite roligare bil och dessutom så går dom att köra billigare med/mil :D Storleken får du leva med :-)-)
Hur kan det vara möjligt att få en billigare milkostnad med en turbomodell? Du får gärna utveckla.
Kör du som folk så går en Turbobil billigare än en sugis. Kolla i din inst.bok så ser du själv. Chippar du din 2.0T så går den billigare ändå.
Spoiler »
Användarvisningsbild
av Tomas88
bjompa skrev:
Tomas88 skrev:
Kör du som folk så går en Turbobil billigare än en sugis. Kolla i din inst.bok så ser du själv. Chippar du din 2.0T så går den billigare ändå.
Spoiler »
Jo det är klart en turbomotor är ju effektivere än en sugis men även om man hamnar på samma eller lägre förbrukning med en turbomotor så är de ju dyrare i inköp och har alltså en större värdeminskning. Därför har jag svårt att tro att de skulle vara billigare per mil.

Och jo jag kör som folk. :wink: Jag är faktiskt riktigt nöjd med min bränsleförbrukning. Jag nollställer alltid färddatorn efter varje tankning och har aldrig hamnat över 0,75 l/mil på min förbrukning, oftast hamnar den på ca 0,73. Det bör väl dock tilläggas att jag kör ganska mycket landsvägskörning (90-100 km/h) men även lite stadskörning.
Användarvisningsbild
av vetten
Tack :D
Ja det va ju det jag menade med T-et efter, en lågtrycksturbo går oftast snålare en en sugis och det bara för att man oftast har ett lägre komp. vid normal körning än en sugis! Det blir liksom mer flexibelt för motorn att gå så snålt som möjligt. För det är bara när du trampar på! Som det både blir lite dyrare :shock: Men MYCKET roligare att ha en med ett T efter :mrgreen:
Men en sak som är rätt bra att hos Volvia så kostar en med ett T efter inte mer i försäkring än en 2,0 men om det står T4 ja då blir det lite dyrare, så varför välja en SE som vi gjorde? Jo 10000:- billigare i inköp och då hade bara gått 7500 mil, att det sen är frun som mest kör den så blir det ju inte heller några klagomål :-(O) HeHe :roll: Men inte lika roligt för mej när vi åker i den :( Men :!: Jag har ju min sommarleksak :twisted: HeHe :-)-)

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]