Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Tänkte bara höra om det finns nå visst miltal då det är dags att byta koppling?
Typ att det börjar rycka i bilen när man släpper gasen och gasar på igen eller växlarna börjar gå trökt i att man måste trycka ner kopplingen 2ggr innan man fått i växeln? Eller då man kör iväg på 1:ans växel å släpper gasen så studsar bilen framåt då tomgången tar över..typ lite av varje. Var bör man tänka på innan man övervägen ett kopplingsbyte? Förutom att den kan slira! :)
Ju längre upp kopplingen tar ju mer sliten är den. Vid normal körning så bör väl kopplingen hålla c:a 15000 mil kan hålla längre men också kortare beroende på körsätt. Min granne som är över 80 år och hör dåligt nötte ner två kopplingar på 1100 mil :-O) han måste ha slirat på den hela tiden.
Min förra T4:a hade gått nästan 22000 mil utan en tendens på att kopplingen ens börja bli dålig. Och den blev hårt körd!
Det enda var att växellådan skrapa till när man växla SNABBT från trean till fyran. Men det hadde väll sina orsaker...
vetten skrev:Ju längre upp kopplingen tar ju mer sliten är den. Vid normal körning så bör väl kopplingen hålla c:a 15000 mil kan hålla längre men också kortare beroende på körsätt. Min granne som är över 80 år och hör dåligt nötte ner två kopplingar på 1100 mil :-O) han måste ha slirat på den hela tiden.
1100mil det var värst :D

Få se när kopplingen börjar slira då det är väl det som väntas om kopplingen tar högt :???:
S40T4 skrev:Min förra T4:a hade gått nästan 22000 mil utan en tendens på att kopplingen ens börja bli dålig. Och den blev hårt körd!
Det enda var att växellådan skrapa till när man växla SNABBT från trean till fyran. Men det hadde väll sina orsaker...
Min bil har rullat strax över 20000mil nu.. :)
V40RMannen skrev:
vetten skrev:Ju längre upp kopplingen tar ju mer sliten är den. Vid normal körning så bör väl kopplingen hålla c:a 15000 mil kan hålla längre men också kortare beroende på körsätt. Min granne som är över 80 år och hör dåligt nötte ner två kopplingar på 1100 mil :-O) han måste ha slirat på den hela tiden.
1100mil det var värst :D

Få se när kopplingen börjar slira då det är väl det som väntas om kopplingen tar högt :???:
Ja 1100 mil tyckte jag också lät otroligt men han visade mej kvitton plus att hans mekaniker rekommenderade honom att köpa en bil med automat vilket han också gjorde och då funkar det ju :mrgreen: HeHe, men så är det väl kanske när man blir gammal och gaggig och dessutom hör mycket illa ?:-/ Ja egentligen skulle han väl inte köra bil alls men det är ju svårt att låta bli när man bor på landet.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]