Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40
Jag har haft loss plasttrösklarna (de som sitter undertill från hjulhus till hjulhus..) Problemet är att jag ej vet riktigt hur jag ska festa dom igen? Dom satt med några clips plus någon form av expandernit med någon form av gummi. Någon som har tips på hur jag ska göra för att få till detta?

Sen undrar jag om någon har tips på vad jag ska köpa för att festa plastlisterna som ska sitta på framskärmarna? Dom sitter med två skruv i bakkant och sedan så var dom limmade resten. Vad ska man köpa för någonting och limma dit dessa med? Ska man köpa något som tätar samtidigt (med tanke på att skärmarna är ett utsatt läge för rostangrepp)

// V40
"Plastlisterna på framskärmen" vet jag inte menar med.

Plasttrösklarna har jag haft bort på båda sidorna. När man ska sätta dit dem är det egentligen bara att göra på motsatt sätt som när man tog bort dem om man nu har tagit bort dem på rätt sätt, vilket jag inte gjorde på första sidan.

När man skall ta bort dem lossar man först alla "plastexpanddrar" och skruvar. Sen pressar man trösklen uppåt och för den samtidigt bakåt.
När du ska sätta dit den igen så hakar du i alla de vita "plasthakarna" vid varje hål, pressar hela trösklen uppåt och trycker den frammåt på plats. Det hela är inte helt lätt och man får pressa ganska hårt. Det är inte helt fel att ha en medhälpare för arbetet.

Det jag gjorde fel när jag tog loss min på ena sidan var att jag inte fattade att man skulle skjuta trösklen bakåt så jag förstörde i stället några av de vita plasthakarna. Vilket resulterade i att den nu inte sitter så snyggt längre.
Tack för ditt svar. Jag ska göra ett försök att få tillbaka dessa imorgon. Sen så saknar jag ungefär hälften av de där vita platsclipsen. Tror ni att det är någon som man kan köpa på Volvo eller någon annanstans? Det känns ju inte som en standardvara att ha i lager direkt. Och om Volvo ska beställa hem det så kostar det säkerligen som vanligt multum.

// V40

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]