Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av balt1911
Hej!

Har lite skavanker på min lilla trotjänare. Det är en Volvo v40 -98 som gått 30000 långa mil. bytt under senaste tiden. ATM steg 3. koni o hr fjädrar. vänster spindelled. Behöver lite hjälp ang. lite fel. Har en duktig mekaniker som ska hjälpa mig. men alltid skönt att ringa in felen lite mer. då varken jag eller han är så hemma på volvo bilar.

Problemen:
Känns som bilen studsar. Känns mest runt 90. mindre om man gasar på. försvinner inte om man frikopplar men känns mindre.

skramlar från framvagn när man kör på kullersten mm.

Motorlampa lyser. Efter oljeretur gav sig. Fixad men lampad tänds igen. direkt. Ger utslag på båda lamba sonder samt jordkabel från fläkt.

Fråga: Vad är det för felkodsprotokoll samt kontakt volvo v40 -98 har ?

annars en glad o pigg 30000 åring med perfekta avgasvärden o omtyckt på bilprovning.

Tack på förhand.
sant. försöker bara tro att det ska vara något annat... något billigare ^^ mm lite mysko är det ang. lambda sonderna. fick ett tips att koppla av pluspolerna och testa sedan. kan visst hjälpa. Försöker bara ta reda på vad för diag, som v40 har. OBDII? Tänkte skaffa en nämligen.
Skrammel i framvagnen kommer ofta från länkarmen vid krängningshämmarstaget, så kolla om dom verkar justa först, i värsta fall har dom släppt i en led på nån sida, så kolla det först, men dom kan också vara jätteglappa utan att ha släppt, så börja där det är mitt tips :-)-)
Hört mig lite för ang. lambda sonderna mm. ATM trodde det berodde på att Luftmasse var kaputt. passar FAS2 på en FAS1 ? vet ju när man går upp på steg 4 att dom byter den då FAS2:ans är bättre.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]