Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bros
Hej

Ska sälja bilen men...

Har efter mycket om och men med min verkstad fått domen att motorn bör bytas. Har lämnat in bilen på varje service... bla bla bla osv. Det tråkiga är att turbon precis är bytt oxå så den är ny, gått ca 20 mil.

Till frågan: Ska jag be någon byta motor åt mig och sälja bilen eller ska jag sälja den som den är med ny turbo och kass motor men för övrigt i toppskick? Bilen har gått ca 13400 och är en -01.

/Robert
Användarvisningsbild
av vetten
Varför ska motorn bytas säger dom på verkstan, någon anledning måste det ju finnas för den hat ju inte gått speciellt långt.
av bros
vetten skrev:Varför ska motorn bytas säger dom på verkstan, någon anledning måste det ju finnas för den hat ju inte gått speciellt långt.
Nej jag vet den borde gå många mil till, av någon anledning så är det dålig komp i 1:an och 2:ans cylinder.... Har dubbelkollat med en verkstad till, för säkerhets skull, samma svar: byt motor. Hade väl otur med ett måndagsexemplar!!

Men till frågan igen: Ska jag sälja den som den är eller byta motor och sälja den hel?
Användarvisningsbild
av vetten
Dåligt komp kan ju bero på flera orsaker, jag tycker att verkstäderna gör det lite väl enkelt för sej genom att säga att du ska byta motor, men det är klart att felsökning kostar ju också pengar.
Att kompet är dåligt kan ju bero på att du har kraschat några ventiler eller att Två!! kolvar/ringar skulle ha brakat samtidigt, det är inte så att du haft ett kamremshaveri så att det knackat ventilerna sneda, då borde det ju gå att renovera toppen om felet bara sitter där. Har du kört med uppställt ladd eftersom turbon pajade? Själv skulle jag nog försöka ta reda på orsaken innan ett motorbyte skulle till.
av bros
Jag kan tyvärr inte något om motorer själv så jag måste lita på de två av varandra oberoende verkstäder jag har anlitat. Det är möjligt att det är något större fel som går att fixa för den "händiga" men att det tar så lång tid att det inte är själigt att betala timme på en verkstad...

Ska motorn bytas innan jag säljer den eller ska jag sälja den som den är? Någon som tycker något? Tacksam för svar!

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]