Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sunilx
Hej! har problem med tryck i vevhus och i övre delen av motorn vid gaspådrag! har putsat vevhusventilationen och kollat kompressionen i cylindrarna, det var ok! kan det vara ventiltätningarna eller topplockspakningen som är dålig?
Användarvisningsbild
av Eson
sunilx skrev:Hej! har problem med tryck i vevhus och i övre delen av motorn vid gaspådrag! har putsat vevhusventilationen och kollat kompressionen i cylindrarna, det var ok! kan det vara ventiltätningarna eller topplockspakningen som är dålig?
putsat vevhusventilationen? har du någerlunda lika komp på alla cylindrar är där inte fel på toppackningen...vad är felet på motorn egenltigen? läckerden olja eller ??:-/
av sunilx
Eson skrev:
sunilx skrev:Hej! har problem med tryck i vevhus och i övre delen av motorn vid gaspådrag! har putsat vevhusventilationen och kollat kompressionen i cylindrarna, det var ok! kan det vara ventiltätningarna eller topplockspakningen som är dålig?
putsat vevhusventilationen? har du någerlunda lika komp på alla cylindrar är där inte fel på toppackningen...vad är felet på motorn egenltigen? läckerden olja eller ??:-/
har tagit bort slangen som går mellan vevhus och övre delen av topplocket (med tillhörande oljeavskiljare) och puttsat det med thinner!..behövdes verkligen puttsas! men fortfarande trycks det ut olja vid oljestickan och oljeretur röret vid turbon och mellan topplock och topplockets övre del!slutade trycka upp olja vid stickan när jag bytte o-ring men fortfarande de anndra problemen! ?:-/
Användarvisningsbild
av Eson
Är ju en o-ring till returledningen och en packning på turbon bytt dom så ska du se problemet med returledningen är löst i alla fall..förklarar gärna om jag har missförståt vart det läcker.
av sunilx
Eson skrev:Är ju en o-ring till returledningen och en packning på turbon bytt dom så ska du se problemet med returledningen är löst i alla fall..förklarar gärna om jag har missförståt vart det läcker.
har bytt o-ring och packning men kommer fortfarande ut lite olja där röret går ned i oljetråget! efter jag hade bytt dessa började det oxå komma ut olja mellan topplock och topplockets övre del (ovanför avgasgrenröret)!? verkar vara för mycket tryck i hela motorn...luktar bränt efter gaspådrag,olja droppar ner på grenrör!
av skutte
antingen är din vevhusventilation tätt prova att ta av oljelocket låt det liga på löst skall då ligga still anars är vevhusventilationen tätt fins en burk som man bara kommer åt om man tar av insugninggrenröret tråkigt jobb kan vara din turbo åxå kolla om det är mycke olja i kompressor delen lycka till
av sunilx
skutte skrev:antingen är din vevhusventilation tätt prova att ta av oljelocket låt det liga på löst skall då ligga still anars är vevhusventilationen tätt fins en burk som man bara kommer åt om man tar av insugninggrenröret tråkigt jobb kan vara din turbo åxå kolla om det är mycke olja i kompressor delen lycka till

har puttsat burken och slangarna! skall kolla vid turbon när jag har tid...turbon är bytt en gång före jag köpte bilen, bilen är nu medkörd ca. 14600 mil!
tack för tippsen!
av skutte
tog du hålen i blocket åxå det nedre brukar vara rejält tätt
av sunilx
skutte skrev:tog du hålen i blocket åxå det nedre brukar vara rejält tätt
minns inte säkert, men har för mej att jag kollade hålen, i allafall det ena (är några månader sedan jag puttsade!)
tack för tippsen!!

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]