Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krilledill
Är ECC:n dålig på alla V40:s eller bara på min. Jag måste i princip ha fläkten på max en varm sommardag för att få kyla i bilen. Att använda auto-funktionen är helt otänkbart. Om det bara är jag som upplever detta, vad kan jag göra för att få bättre ecc-funktion. Hade varit härligt att kunna ställa in termostaten på tex 18 grader.
Användarvisningsbild
av vetten
Det som oftast felar när Ecc:n inte kyler ordentligt är ju att kylmedlet har läckt ut någonstans så det bästa är väl att åka till en verkstad som sysslar med AC-anläggningar och be dom att provtrycka systemet och spåra ev. läckage.
av Krilledill
Jo, men eftersom det innebär en kostnad så tänkte jag först fråga om ECC:n är allmänt dålig på v40? Finns här någon som kan köra på auto tex 18 grader en varm sommardag och ha behaglig temp i bilen - eller måste alla dra på för fullt? För i så fall är det ju inget fel på min.
Användarvisningsbild
av vetten
Den funkar alldeles utmärkt till det i våran V40, blir svalt fort och håller skön temp i kupén. Så tyvärr är nog ditt problem som jag skrev tidigare.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Krilledill skrev:Jo, men eftersom det innebär en kostnad så tänkte jag först fråga om ECC:n är allmänt dålig på v40? Finns här någon som kan köra på auto tex 18 grader en varm sommardag och ha behaglig temp i bilen - eller måste alla dra på för fullt? För i så fall är det ju inget fel på min.
Har en s40-01 och där har det heller aldrig varit något problem att få tillräcklig kyla. Det är ju så man börjar frysa om man har den på auto och luftintaget riktat mot sig en varm dag.
Har visserligen aldrig så kallt som 18 grader men kyler gör den bra i alla fall.
av Krilledill
ok, tack för era svar- jag får be verkstaden kolla det.

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]