Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LasseKongo
Jag har problem med ett märkligt skrapande ljud framifrån bilen, det låter ungefär som när man river en bit grovt papper och
pågår under 0.5 - 2 sek. / gång. Bilen är en V40 -04. Detta kommer med ojämna mellanrum, det kan vara 2 eller 10 minuter i mellan, det varierar.
Ljudet har funnits i c:a 2 år, och det var inte förrän nyligen jag insåg att det måste ha med luftkontitioneringen att göra, ljudet försvann nämligen när jag för första gången sen jag köpte bilen stängde av AC:n med knappen på instrumentpanelen.
Det jag också upptäckt nu i sommarhettan är att det tar en bra stund tills ljudet kommer jämfört med när det var lite svalare ute. Min teori är att när kupetempen är 40-50 grader som nu så går AC:n för fullt under en lång stund tills kupen är nerkyld, och jag misstänker därför att ljudet kommer när AC:n slår av och/eller till, vilket den borde göra oftare om det är lite svalare.
Vad finns det för rörliga delar i en AC anläggninng som kan ge ett sådant ljud ?, har hört talas om att det skall finnas någon form av koppling för att koppla bort AC:n när den inte behövs för att spara bränsle, kan denna ha något med det att göra ?

Bilen skall in på service om ett par veckor så det hade varit bra om man kunde hjälpa mecken på traven lite :)
av Kojje
Vad det är som låter exakt kan jag inte svara på men ljudet är normalt på X40 och inget att oroa sig för.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Låter ju lite märkligt då jag haft bilen i 4 år och det bara har låtit dom senaste 2. Kan ju bara hoppas att det inte
är ACn som håller på och ge sig, det brukar bli dyrt.

Kojje skrev:Vad det är som låter exakt kan jag inte svara på men ljudet är normalt på X40 och inget att oroa sig för.
Användarvisningsbild
av vetten
Kopplingen mellan AC-n på/av styrs oftast med en liten elektromagnet som kopplar ihop remskivan och AC-pumpen. Eftersom det är ACC så sköts tempen automatiskt och så även AC-pumpen detta kan låta mer eller mindre beroende på bla. skick, så om den har några år på nacken så är det kanske inte konstigt om den låter mer nu än när den var ny. Ibland kan ljudet bara vara ett knäppande, ibland mera skrap eller klonkljud och vissa "rosslar" tillockmed, så om ljudet inte direkt låter "hjärtskärande" så behöver det nog inte vara någon omedelbar fara :-)-)
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Tack för det svaret, då är det nog ingen överhängade fara, lite irriterande ljud dock. Kan ju be mecken kolla om det är
denna koppling som spökar.

vetten skrev:Kopplingen mellan AC-n på/av styrs oftast med en liten elektromagnet som kopplar ihop remskivan och AC-pumpen. Eftersom det är ACC så sköts tempen automatiskt och så även AC-pumpen detta kan låta mer eller mindre beroende på bla. skick, så om den har några år på nacken så är det kanske inte konstigt om den låter mer nu än när den var ny. Ibland kan ljudet bara vara ett knäppande, ibland mera skrap eller klonkljud och vissa "rosslar" tillockmed, så om ljudet inte direkt låter "hjärtskärande" så behöver det nog inte vara någon omedelbar fara :-)-)
av Krilledill
Det ljudet är helt normalt. Jag har hört det både på v40 och splitter nya v70:s
av alex87
Surplande ljudet är helt normalt, när det är över 15+ ute så bildas det bubblor i köldmedlet som går upp till någon ventil, därav ljudet. Helt normal på dessa modeller...

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]