Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dellinger
Hej! Ny här för idag!

Har precis köpt en V40 2.0t -02 som jag är grymt nöjd med, men det enda som är lite konstigt är att varje gång man startar bilen när den är kall, så låter det ett surrande ljud från motorn, som följer med gasen, i någon minut, sen slutar det. Har det nåt med turbon att göra?

En annan fråga, bilen är servad vid 8400 mil. Har stått på bilfirma ett tag, och har nu gått 9100 och servicelampan har börjat lyst. Volvo säger att man ska byta olja, men bilförsäljaren säger att jag ska strunta i det och serva den som tänkt vid 10 000.

Vad skulle ni rekommendera? Och vilken olja ska jag ha isf?

Tack!
av Dellinger
vetten skrev:Det kan kanske vara så att AC-n går igång och "kollar läget?" :shock:

Men ljudet följer ju med gasen, och ökar resp släpper efter min fot. Kan det vara det ändå?
Användarvisningsbild
av Tomas88
När är senaste servicen gjord? Man bör ju byta olja och filter minst en gång om året.

Kolla i instruktionsboken vilka krav det är på oljan och sen är det bara att handla någon med dessa kravspecifikationer.

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]