Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAROLINE
Har köpt en Volvo S40 97a och har fått problem med att få i växlarna... Vet någon om det är ett vanligt fel på dessa bilar och vad det beror på?

Hej och välkommen till forumet Caroline :lol:
Skrev din text utan Caps Lock... Blir så jobbigt att läsa annars :D Ändrade även rubriken lite så ditt problem framgår direkt.
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Ramon
Ett vanligt problem på S/V40 är att plastbussningarna som sitter undertill på växelföraren slits ut relativt fort. Ifall jag minns rätt är de fyra stycken, vilka är relativt lätta att byta. Tar inte så lång tid. Smörj in dessa med fett avsett för gummi, vaselin funkar bra.

Jag rekommenderar även att du köper en Haynes Reparationshandbok, i alla fall om du tänkt utföra en del service på bilen själv, då det ju blir mkt billigare i längden. Kostar ca 230kr och säljs på mackar, Mekonomen, Biltema, Micro, Bilia osv. Där i finns steg-för-steg instruktioner med illustrationer om hur du utför alltifrån service till att plocka isär bilen i princip. Allt beskrivs inte, men mycket som är bra att kunna.

Vet du när växellådsoljan vart bytt? Annars kan det vara bra idé att byta denna också.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]