Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunnar
Min V40 från -98 har fått sin GDI-motor (1,8 i) renoverad efter 11 000 mil pga av koxning - den ryckte kraftigt under körning. Rycken försvann, men nu - efter ytterligare 1 000 mil - har rycken börjat igen. Jag undrar om någon har tips på orsaken - kan blästringen av toppen vara otillräckligt, så att koxning finns kvar på annat håll i motorn? Eller kan det handla om t.ex. elfel?
av MartElArt
Jag har samma problem med min v40 1.8i -00 (GDI)
Pratade med en kompis som jobbat på volvo ett tag, enligt honom är det en bränsletrycksgivare som sitter i närheten eller på topplocket som kan spöka och ge den effekten. Motorn blir ryckig, svarar inte bra på gasen samt drar fruktansvärt mycket bensin.

Den skulle tydligen vara lätt att byta men kostar en slant, det var ifs bara en gissning från hans sida men han var relativt säker iallafall.

Så jag ska åka till Bilia imorgon och försöka få tag på en ny sådan givare så får jag se ifall det kan lösa problemet.

//Klintan
av Kojje
Du skall vara lite elak mot GDI motorn och varva ur den ganska ofta det låter kanske skumt men den mår och går bättre då,sedan är GDI motorn känslig för när Etanol är blandad i bensinen som ex. Statoil har på sin 95 oktans bensin.

Bra återkoppling!

D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]