Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
Hej,

Vi har en extrabil som körs väldigt lite per år, det är en s40 1,6 2002.
Motorlampan har börjat att lysa, läste ut felkoder med Vida och fick då ECM-25 Long term fuel trim lean, intermittent fel, ECM-17 short term fuel trim - lean. Och ECM-25 air/fuel ratio deviation signal to high.

Har försökt att se om jag har vakuumläcka nånstans men kan inte hitta någon, har bara letat visuellt och även sprejat lite startgas här o där utan resultat.

Bytte tändstift & bränslefilter vilket ändå behövdes, men det hjälpte inte.
Kopplade ur luftmassemätaren på tomgång och kopplade sedan in den igen, gjorde även rent den med bromsrengörning vilket man kanske inte skall göra. Den gick sönder verkar det som för bilen gick asdåligt samt kylfläkten startade då man stängde av bilen vilket tyder på trasig luftmassemätare. Även då jag nollade alla felkoder gjorde den så med fläkten.

Köpte en ny ridex luftmassemätare och bilen går igen men ibland pendlar tomgången vid start eller då man varvar och släpper gasen fort, då kan den nästa dö ibland och sedan pendla upp till 1500 och ner igen flera ggr innan den stabiliserar sig. Hade lös tomgångsventilen på insuget och sprejade rent den med bromsrengöring men det hjälpte inte. Det är inte alltid tomgången spökar.

Nu efter ny luftmassemätare får jag felkod ECM-25 long term fuel trim rich, permanent fel.
Det verkar som att om jag nollar felkoden då motorn är varm så kan jag köra flera mil utan att den kommer tillbaks, men väntar jag tills den blir kall typ nästa dag så kommer den tillbaks ganska snabbt efter start om den står på tomgång.

Någon som har en idé vad som orsakar detta problem?
tack.
Orginal stereo

Hej, jag undrar om man kan efter montera stora lju[…]

Om den runda grejen råkar vara ett kontaktdo[…]

Scania köper Northvoltfabrik i Polen: ”[…]

Där är 2 st anslutningar på tä[…]