Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598590
Hej!
Häromdan började vindrutetorkaren fram stöka. Den funkar numera bara när man kör den i maxläge. Intervall eller halvt tempo funkar inte alls. Dessutom stannar vindrutetorkaren direkt när jag flyttar spaken från maxläget, torkaren går inte ner och lägger sig i nedre delen av rutan.
Inte alls säker men tyckte det kändes lite konstigt i spaken just när det slutade funka
Nån som vet hur jag går vidare?

Tacksam för all support. 🙂
#1599527
Dår finns flera kablar med ström till torkarmotorn. Där är bl.a en kabel med "ständig ström" (med tändning på) som gör att torkarna går tillbaka till ursprungsläget när du stänger av dom. När du använder intervall så är där ett relä (eller du själv) som ger en ströminpuls till torkarmotorn, sedan är det "ständig ström" kabeln som "tar tillbaka" torkarna till ursprungsläget. Felet du har är att det är fel på "ständig ström". Kan vara kabelfel, säkring eller fel inne i torkar motorn
#1599532
Paradoxalt nog så har torkarmotorer (som är shuntmotorer) en extra "bromslindning" i statorn. Shuntmotorer går faktiskt långsammare (men ger mer moment) ju större totalt magnetflöde man har i statorn. Så när man lägger 12V på bromslindningen så blir det som att elektriskt lägga i en lägre växel, motorn går långsammare men blir starkare.

Fungerar bara högfartsläget skulle jag misstänkt fel i spaken. Konstigt dock att parkeringsläget inte fungerar, det borde som Lennart påpekar ha matning som går förbi spaken så fort tändningen är på.
Men vänta lite, hade inte min Ford Taunus separata säkringar för "parkeringsläget" och det vanliga torkarläget, Värt att kolla :-)
#1599574
Erik Å skrev:Men vänta lite, hade inte min Ford Taunus separata säkringar
Ford Taunus....... Det var länge sedan. Lillebrorsan hade en 20M TS -66 några år i mitten på70-talet underbar motor (V6) på 90 hk. Gick som en dröm, men blev lätt för varm. Han hade den mellan en Volvo PV Sport (som rostade sönder) och en SAAB 96 -71 som :bored: smulade sönder växellådan. Sedan köpte han min grannes Volvo 144 -71 som han hade i många år
#1599577
lennarte skrev: tis 14 jan 2025, 18:03 Ford Taunus....... Det var länge sedan. Lillebrorsan hade en 20M TS -66 några år i mitten på70-talet underbar motor (V6) på 90 hk. Gick som en dröm, men blev lätt för varm. H
Min var tyvärr en -76 med den primitiva 4-cyl 2.0 OHC-motorn och första generationens avgasrening.
Topp, ventilstyrningar och ventilsäten var ett och samma gjutjärnsblock. Styrningarna utslitna efter 10 000 mil :bored:
Gick som tur var att renovera hos en folkrace-trimningsfirma. De krympte hålen, jag undrar fortfarande hur det gick till :-D
Torkarna hade en tendens att ta spontan semester närhelst man åkte i regn (men aldrig när man försökte felsöka) , det var därför jag rotade i det elektriska...
Baklucka V70 2002

Om du köpte begagnade gasfjädrar så[…]

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]