Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1547774
https://youtube.com/shorts/rswsMsVySM8?feature=share3
Jag har byt hela fjäderbenet för någon vecka sedan. Det var komplett med alla delar, men fjäderbenslagring var dålig så jag fick en ny. Så har den vsrit tyst i någon vecka. Men nu har den börjat låta. När jag skulle montera det nya fjäderbenet var det svårt att få tid det genom det 3 hålen i motorutrymmet nästa som om den var förliten kan det ha något med saken att göra?
#1548569
Kolla att alla muttrar i bagageutrymmet är åtdragna rätt först.
I synnerhet de två M15 som sitter i ytterkant och håller paketet i bilen (del 5 och 7 i bild).

Om öglan i nederkant är vinklad fel mot toppdelen på fjäderpaketet kan det verka som om att det är fel storlek men du får inte i den fel i alla fall om båda dessa bultar är monterade och dragna rätt så rätar dämparens ögla upp sig då du fäster den i nederkant med den ca 95 mm långa bulten genom öglan.

Är inte denna riktigt dragen kan det också påverka glapp som kan låta.

Har du fått ihop alla delar i rätt ordning med?

På stötdämparen ska det sitta en packning i nederkant mellan dämpare och fjäder.
I överkant ska det sitta en bussning runt fjädern som packning mot plattan du fäster in (del 9 i bild).

Runt dämparen ska det även sitta en rund handske som ser ut som ett litet plaströr och i denna löper en gummidel som det är tänkt styr upp stötdämparen i plaströret som omsluter dämparen i överkant (del 10 i bild).

Bild
Bromsstorlek S90 B4-21

Hej, Någon som VET vad det sitter för […]

Gillar inte diesel så skulle tänka att […]

Inbillar mig att hjulen sitter långt in […]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]