Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wolverine
Är det någon som vet om det är svårt/lätt att själv installera motorvärmare i en Volvo V40 2.0, årsmodell 97 (om nu det spelar någon roll),

På Volvo ska de ha 3500 för att installera en motorvärmare. Installerade själv en motorvärmare på en av mina Fordar, och det var skitenkelt. Så nu vill jag gärna ha lite instruktioner på hur man på lättast sätt gör det själv på min bil =)

Allt är av intresse, så skriv på bara.

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av ER
Inte så svårt om man köper kontaktvärmartypen som bultas direkt på blocket under grenröret. Då slipper man kladda med glykol och kylarslangar till höger och vänster Jag köpte volvos egna till gammla S40:n med 2.0 sugis och det var just denna typen och av märket calix, dessutom var just volvos egna billigast då. Sen går det åt en hålborr för att göra hålet till kontakten i vänstersidan av kofångaren vid sidomarkeringsljuset samt ett siliconstift man har till dörrlisterna vintertid för att smörja o-ringarna. Visst var det trångt och lite bökigt men inte omöjligt. Värsta var att få i bulten i blocket till kontaktvärmaren då jag fick skruva i blindo då jag inte fick upp fronten tillräckligt högt för att komma under tillräckligt långt för att se vad jag gjorde så lyft vid just det momentet underlättar. Kabeln dras sen in i kupen genom genomföringen uppe under ratten vid säkringsdosan som man byter ut till medföljande vill jag minnas för att sen dras tvärs över och under instrumentpanelen till kontakten som jag satte på mittkonsollen så långt upp jag kunde under panelen.
av Wolverine
Tusen tack för svaret.....var och kollade på ett sådant element från Calix idag på Micro....blir väl att köpa ett sånt, men finns det inget lämpligt ställe att borra hål igenom väggen så att man kan dra kupevärmarkabeln direkt till passagerarsidan? Istället för att dra från under ratten?

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av ER
Finns det inte motsvarande genomföring på passagerarsidan? minns ej :oops: Då måste du iofs. ha längre grenledningar och intagskabel då dom inte kommer att stämma med den uträknade i satsen för grenledning.
Men att borra egna hål är jag lite skeptiskt till när det finns färdiga, har du väl fått igenom kabeln till kupen är det en enkel biff att dra kabeln till passagerarutrymmet, inte i närheten lika mycket demontering som på S60/V70N runt mittkonsollen.
av Wolverine
Hmm, okej....men det låter ju ganska genomförbart, ska beställa komplett sats från Volvo typ nästa vecka....vilken plugg är det man ska ta bort från blocket då? Var sitter den? Har nog dessvärre inte tillgång till lyft när ingreppet ska göras, så jag är tacksam för alla tips & tricks =)
Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1