Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne
När jag trycker ner kopplingen och släpper (oftast när jag gör det snabbt), hörs det ett klickande ljud som även känns lite lätt i foten. Inget som påverkar bilen, körningen eller liknande...men det är ju inte heller som det ska vara. Nån som vet vad det är och vad man gör åt det?
av Wolverine
Har du testat att kolla nere vid pedalen? Hade exakt samma fenomen på min v40, men då var det pga att mattan hade glidit framåt och låg precis under vid pedalen när den var nedtryckt, så det blev ett "klick" varje gång man släppte upp kopplingen =)
av Danne
Har kollat det nu, och till och med plockat ur mattan. Dock utan resultat. Det blir fortfarande så att det klickar, ibland när jag trycker ner men oftast när jag släpper. :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Känner igen det där, men det var ett tag sen och minnet är kort...
Har du farthållare sitter det en kontakt på kopplingspedalen, kan den låta? Någon gång har jag varit ute för att en mutter till pedalstället var lös, känn på dom.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu har jag haft en bil inne med det problemet. Det kändes att knäppandet kom från stången in till servon, som om det var grder eller nåt i änden på den. Jag lossade sprinten och vred stången 180º och sen blev det tyst.

Vore intressant om någon annan kunde testa det, har för mig att det var någon mer som hade samma problem.
av Danne
Sparkz skrev:Nu har jag haft en bil inne med det problemet. Det kändes att knäppandet kom från stången in till servon, som om det var grder eller nåt i änden på den. Jag lossade sprinten och vred stången 180º och sen blev det tyst.

Vore intressant om någon annan kunde testa det, har för mig att det var någon mer som hade samma problem.
Ska kolla det så fort jag fått tillbaka min kärra från plåtverkstan. Låter ganska vettigt...så man får hålla tummarna. Dumt med klickande kopplingspedal när man ska sälja bilen... :???:
Användarvisningsbild
av sweBERSERK
Har en v40 med samma problem,vad kostar det att lämmna in för att få det åtgärdat?

ca?
av Danne
sweBERSERK skrev:Har en v40 med samma problem,vad kostar det att lämmna in för att få det åtgärdat?

ca?
Jag lämnade in den hos en allmän mekaniker här i stan, och det kostade mig 500:-...tyvärr blev det så att han aldrig kunde lösa problemet helt (trots att han till och med bytte pedalställ, som kostade mig ytterligare 500:-), så jag står fortfarande där med samma problem. Visserligen låter det mindre nu, men tillräckligt mycket för att avskräcka eventuella köpare. Och jag måste sälja bilen ganska snart.
Användarvisningsbild
av sweBERSERK
Jag blir :shock: GaLeN :shock: på detta klickande!
kan man göra ingreppet själv som nämns ovan eller är det för inveclat för en novis på (nyare) volvo bilar?!

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]