Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christer_H
Hejsan!
Vi ska köpa en v40 -98 och vi undrar om det är sidokrockkudde eller om det bara är en förstärkt balk i dessa....
Vi har nämligen barn och kan då inte ha henne i fram om det är krockkudde....

Tänkte också höra var man kan få tag på en dumpventil och för hur mycket, till en v40 2,0t -98?
Användarvisningsbild
av Ramon
Dumpventiler finns på nedanstående sida, kostar från ca 1500kr beroende på modell. Detta är kvalitétssaker, så det är inte de billigaste man kan hitta, men iofs så kan man lita på att dom håller också. Det är värt pengarna då det inte bara ger ifrån sig ett häftigt ljud, utan även skonar såväl turboaggregat som motor.

Angående din första fråga så är jag lite osäker, men nästan säkert att det finns sidokrockkudde på den, hade det iaf på vår förra bil, 855 sen 96:a. Förstärkta balkar, s.k. SIPS fanns ju redan på 940 årsmodell 1992 (kanske fanns på 91:an med...).

http://www.streetside.se/dumpventiler.asp
Användarvisningsbild
av Paperboy
Christer_H skrev:Hejsan!
Vi ska köpa en v40 -98 och vi undrar om det är sidokrockkudde eller om det bara är en förstärkt balk i dessa....
Vi har nämligen barn och kan då inte ha henne i fram om det är krockkudde....

Tänkte också höra var man kan få tag på en dumpventil och för hur mycket, till en v40 2,0t -98?
Om man skall sätta en barnstol så är det bara problem om du har en airbag i instrumentbrädan på passagerarsidan. har aldrig hört talas om att en sidokrockkudde(som kommer ut ifrån stolsryggen och tar upp krockkrafterna mellan dörrstolpe och stolen) skall hindra från att sätta en barnstol i passagerarsätet. Barnet har huvudet ännu närmare denna sidokrockkudde om det sitter i en bakåtvänd stol i baksätet ju
av Christer_H
Ramon skrev:Dumpventiler finns på nedanstående sida, kostar från ca 1500kr beroende på modell. Detta är kvalitétssaker, så det är inte de billigaste man kan hitta, men iofs så kan man lita på att dom håller också. Det är värt pengarna då det inte bara ger ifrån sig ett häftigt ljud, utan även skonar såväl turboaggregat som motor.

Angående din första fråga så är jag lite osäker, men nästan säkert att det finns sidokrockkudde på den, hade det iaf på vår förra bil, 855 sen 96:a. Förstärkta balkar, s.k. SIPS fanns ju redan på 940 årsmodell 1992 (kanske fanns på 91:an med...).

http://www.streetside.se/dumpventiler.asp
det jag undrar är om det är airbag eller balk i v40?
av Christer_H
Hej jag undrar om de är sido airbag eller förstärkt sido balk i dörren på min v40-98 2.0t.
Användarvisningsbild
av Paperboy
Jag tror(obs TROR!!!) att det är bägge delarna är standard på alla S/V40 bilarna from års modell 96. Lättast att se om det stämmer med sidoairbag är väl att kolla på framrutan efter en dekal ang airbag (sitter garanterat om rutan är sedan bilen var ny då detta är lagkrav gentemot tillverkaren) där skall det stå (bilder) om vilka airbagar som sitter monterade i bilen från fabrik. Dock att betänka är att airbagen på passagerarsidan (instrumentbrädan) om en sådan är monterad kan vara urkopplad om kunden har viljat så detta skall dock stå noterat i serviceboken.

Annars så bör du kunna se någon form av märkning (sipsbag) på framstolarna om det är airbag i dessa.

Från fas 2 så skall det sitta något som kallas IC(Inflatable curtain) eller på förenklad svenska uppblåsbar krockgardin som kommer farande från taket. Denna är till för att skydda huvudet då detta om man är lång så kommer detta rätt nära dörrstolpen men jag har även där mkt svårt att detta skulle förhindra en placering av barnstol i höger framsäte då Volvo som en av dom ledande i säkerhetsfrågor för transport av barn i bil inte varnar för denna placering av bakåtvänd barnstol i höger framstol om man inte har passbag i bilens instruktionsbok

MVH Paperboy

Medlem 314 Nordiska X40klubben

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]