Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Civilpolisen
Jag ska inte åka nån stans, skulle bara lägga sopborsten i baksätet. Sen gick dörren inte att stänga! Det har jag aldrig varit med om! Jag har haft bil sedan år 2000, tror jag.

Vad göra? Silikonspray från Biltema, 5-56? Vad är det som har frusit? Är det ytligt eller sitter det långt inne i dörren...?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte bara så att låset har hamnat i "stängt" läge fast dörren är öppen? Det brukar gå att hålla ut handtaget och peta över låshaken i mekanismen till öppet läge med fingret..
Jämför med hur det ser ut på en fungerande dörr.. ;-)
Annars är det väl att tina med varmluft från t.ex. hårtork och sen spraya i olja. 5-56 och wd-40 skulle jag undvika, det är mest lösningsmedel i dem. Tror mer på en universalolja.. Silikon och elkomponenter är heller ingen bra kombination och det sitter antagligen mikrobrytare i låskistan
av Civilpolisen
Bra att jag frågade här då! Det är som sagt bakdörren och det gick bra att hålla dörren stängd och sen låsa bilen. Jag skulle inte åka nån stans, men åka med öppen bakdörr är ju lite stökigt...!
Ska kolla om jag har anti-frys olja.
Jag har kört taxi och jag har kört mycket Volvo, men trassel med dörren känner jag inte till. De var lite nyare, ska tilläggas.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]