- sön 29 nov 2020, 21:28
#1415490
Hej alla!
Jag har tyvärr råkat ut för att en eller flera möss byggde bo i luftburken till min S40 2.0T 1999.
Dom drog in en massa skit genom luftintaget och bosatte sig i burken under filtret, alltså lyckligtvis inte på " motorsidan " av luftintaget.
Jag rensade och återställde genast hela burken och trodde helt klart att detta skulle vara hela anledningen till varför bilen plötsligt börjat gå väldigt illa (gick klockrent innan detta hände).
Den går väldigt illa upp till 2-3000 rpm därefter går den något bättre. Ger man lite och jämn gas hackar den sig upp till 3000 rpm sen bara släpper den varvet ner till tomgång fast att jag fortfarande håller kvar gasen.
Mössen har gnagat lite här och där men jag kan inte hitta några skador som ser ut att kunna skapa mina problem. Jag har röktestat vacuumsystemet och enda stället det kommer ut rök på är genom oljestickan vilket är normalt väl?
Hur är det med insputningssystem och annat är det något som behöver återställas efter en sådan händelse eller nollar den sig rent av sig själv efter några mils körning?
Väldigt tacksam för ideer och hjälp runt felsökningen av detta problem.
Har beställt diagnosutrustning så att det går att läsa av eventuella felkoder, det kommer senare i veckan.
Någon som har någon input?
Tack på förhand!
Jag har tyvärr råkat ut för att en eller flera möss byggde bo i luftburken till min S40 2.0T 1999.
Dom drog in en massa skit genom luftintaget och bosatte sig i burken under filtret, alltså lyckligtvis inte på " motorsidan " av luftintaget.
Jag rensade och återställde genast hela burken och trodde helt klart att detta skulle vara hela anledningen till varför bilen plötsligt börjat gå väldigt illa (gick klockrent innan detta hände).
Den går väldigt illa upp till 2-3000 rpm därefter går den något bättre. Ger man lite och jämn gas hackar den sig upp till 3000 rpm sen bara släpper den varvet ner till tomgång fast att jag fortfarande håller kvar gasen.
Mössen har gnagat lite här och där men jag kan inte hitta några skador som ser ut att kunna skapa mina problem. Jag har röktestat vacuumsystemet och enda stället det kommer ut rök på är genom oljestickan vilket är normalt väl?
Hur är det med insputningssystem och annat är det något som behöver återställas efter en sådan händelse eller nollar den sig rent av sig själv efter några mils körning?
Väldigt tacksam för ideer och hjälp runt felsökningen av detta problem.
Har beställt diagnosutrustning så att det går att läsa av eventuella felkoder, det kommer senare i veckan.
Någon som har någon input?
Tack på förhand!