Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 8551995
Hej alla!

Jag har tyvärr råkat ut för att en eller flera möss byggde bo i luftburken till min S40 2.0T 1999.
Dom drog in en massa skit genom luftintaget och bosatte sig i burken under filtret, alltså lyckligtvis inte på " motorsidan " av luftintaget.
Jag rensade och återställde genast hela burken och trodde helt klart att detta skulle vara hela anledningen till varför bilen plötsligt börjat gå väldigt illa (gick klockrent innan detta hände).
Den går väldigt illa upp till 2-3000 rpm därefter går den något bättre. Ger man lite och jämn gas hackar den sig upp till 3000 rpm sen bara släpper den varvet ner till tomgång fast att jag fortfarande håller kvar gasen.
Mössen har gnagat lite här och där men jag kan inte hitta några skador som ser ut att kunna skapa mina problem. Jag har röktestat vacuumsystemet och enda stället det kommer ut rök på är genom oljestickan vilket är normalt väl?
Hur är det med insputningssystem och annat är det något som behöver återställas efter en sådan händelse eller nollar den sig rent av sig själv efter några mils körning?

Väldigt tacksam för ideer och hjälp runt felsökningen av detta problem.

Har beställt diagnosutrustning så att det går att läsa av eventuella felkoder, det kommer senare i veckan.

Någon som har någon input?

Tack på förhand!
av Rådlös
Mössen kan mycket väl ha ätit på både slangar och kablar. På slangarna kan det bli luftläckor som då suger luft så att blandningen blir fel. Och på kablar kan det bli kortslutning och annat elände. Köp dig även en multimeter. Finns på dom flesta bilprylvaruhus. Du köper den över disk så du behöver inte vänta på den.
av 8551995
Tack för tipsen. Multimeter har jag redan, det handlar nog mer om var och vilken typ av mätningar som kan leda mig på rätt spår.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Möss brukar vara duktiga på att vidga hål genom att knapra runt kanterna för att ta sig in dit de vill.. Förutom det så tvivlar jag på att det är något större näringsvärde i plast ;-)
Men vissa gummislangar i min bil har faktiskt spår av små små tänder, mössen måste ha varit väldigt hungriga :-/
Spana lite om du kan se vilka vägar de tagit sig in och ut ur filterburken, möjligtvis är det där de har knaprat sönder något
Insprutningen glömmer bort sin adaption och går tillbaka till grundinställningen om du lyfter batteripolen några minuter.
av 8551995
Kan med glädje meddela att bilen går klockrent när jag drar ut kontakten till Luftmassamätaren. Med andra ord är den sannolikt defekt.
Frågan är i så fall om musboet som totalt pluggade igen luftintaget kan ha orsakat att LMM:en blev typ överbelastad och packade ihop?
Observera att inga möss eller partiklar har varit på den sidan om luftfiltert.
Var köper man en bra LMM till bra pris?
av bendel
Hej!min luftmassemätare klappa ihop för ett tag sedan :bored: ,köpte en på bilskroten,Funkar hur bra som helst som ersättare till den gamla mätaren,fråga om du får ett öppet köp om du handlar på t.ex bildelsbasen.se till att du får samma detalj nummer på nya mätaren :-D
av 8551995
Slutgiltig uppdatering:
Fick tag på en LMM på skroten för 400 kr och bilen går som ett skott igen 😀
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]