Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kitchenfreak
Hej jag vet inte om man ska kalla det för problem men jag är mer nyfiken på om det är nått man kan göra åt eller om det ska vara så..

När jag vrider på ratten så låter det från ratten... det lixom "viner"

det hörs givetvis bättre när jag står stilla. någon har sagt att det är så bara att den låter så helt enkelt...

Men nån som vet??
Användarvisningsbild
av Ramon
Menar du att det viner när man vrider fullt rattutslag? Det är då ljudet ska höras som mest, ifall det är det ljudet du tänker på. Detta ljud ska finnas där och kommer ifrån styrservon. När ratten viner på detta vis ska du "släppa" efter lite, bilen svänger inte mer för att det viner... Låter du ratten vina för länge, ca 15sekunder eller mer, så kan du "bränna" styrservon, vilket inte är billigt att åtgärda. Varför det viner mer när bilen inte rullar men du rattar, är helt enkelt för att styrservot får arbeta hårdare för att vrida på hjulen. Så detta vinande är inget du kan göra åt.
av kitchenfreak
Hej å tack för svaret!

Nej det kommer inte från styrservon.. det kommer från själva ratten.
Eller typ alldeles bakom ratten, där den är kopplad med indtrumentpanelen.. jag kan interiktigt förklara men hehe du fattar säkert! :D är det där "motorn" till styrservon sitter??

MvH
av CHristoffer
Hej
har samma vinande ljud från min ratt, det kommer just vars ratten sitter fast i mot instrumentbrädan "typ" har undrat fler gånger vars det vinande ljudet kommer ifrån...? (volvo s40 1.8 -01)
av Hocki
Kolla oljenivån till styrservo om det är eller har varit för lite olja kan pumpen bli skadad och då brukar den typ morra+vina och så det blir resonans upp till ratten till ett vinande ljud så börja med att kolla oljan :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inte ett gnissel i gummit runt rattaxeln där den går ut genom golvet? Ganska vanligt på 850/70, kommer inte ihåg om det ser likadant ut på 40 iofs... Lyssna nere vid pedalerna och vrid på ratten.
av kitchenfreak
Tänk dig en motordriven leksak, som har kuggar i motorn... t ex en radiostyrd bil... ljudet som kommer från den när man kör den längs golvet när den inte är "PÅ" för står du... när man tvingar kuggarna i mototrn att gå runt, inte att motorn drar själv... ( så fast mindre )

Det är jättesvårt att förklara... Det låter inte "farligt" eller ansträngt asså.. eller som att nått e trasigt, men jag är bara nyfiken på vad det kan vara :D
av hpe
Det vinande ljudet kommer ifrån styrväxeln. Garanterat! Jag har fått min bytt på garantin, men det var mycket tjafs innan dom gick med på det. Det provade först med att byta rattkolonnen men det hjälpe inte. Så gott som alla 40:or har detta irriterande felet men på Volvo i Växjö har dom "aldrig" hört talas om det. Pressa Volvo så byter dom den gratis annars så lär priset ligga runt 15-tusen.
av kitchenfreak
Ja som sagt jag kanske ska låta volvo kolla på det, men jag är osäker på om det kanske bara är jag som inbillar mig.... fast jag ska kolla upp det med en herre jag känner på Volvo i Ljusdal.

Tack för alla tips!

/K
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]