Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av björk1
Hej!
Jag har en volvo v40 -01 som inte startade utan det klickade bara när jag vred om nyckeln. Jag har väldigt lite erfarenhet av bilar men läste på och provade att knacka på solenoiden och efter det startade bilen. Är detta ett tecken på att kolen börjar bli så slitna att solenoiden när som helst kommer ge sig totalt? Eller kan man köra runt länge utan problem nu när jag knackat bort avlagringar? Jag kör mycket på skogsvägar långt från städer så om bilen inte alls startar blir det otroligt drygt.... Går det att säga nåt överhuvudtaget om hur länge det kan hålla?
Tack!
Solenoiden och kolen har inte direkt samband på det viset. Solenoiden är en magnetisk kontaktor som kopplar strömmen vidare till kolen. Samtidigt trycker den fram ett kugghjul från startmotorn till bilmotorns svänghjul så att det snurrar. Kolen i en startmotor kan vara utslitna utan att solenoiden är utsliten. Och tvärtom, att solenoiden är utsliten men kolen är fortfarande fullt brukbara.

Här är en bild på en startmotor:

Bild

Detta är en bild på en äldre startmotor till B18 och B20, (även B21 och B23/B230 hade samma startmotor) men principen är lika i din motor.

Nummer 3 och 6 är delar i solenoiden. Ett vanligt fel på solenoiden är att kontaktplattan nr 7 är bränd. Men det behöver inte med självklarhet vara fel i ditt fall. Det måste undersökas för att uttala sig. Nummer 17, 18 och 19 är kolen och kolhållarna. Dom heter i detta fallet borstar, men är samma sak.
av björk1
Tack för svaren! Bara för intressets skull, vad är det man tillfälligt fixar genom att knacka på solenoiden? Jag knackade först på startmotorn men det hjälpte inte så om jag förstår det rätt är det inte kolen (då de är i startmotorn)? Verkar oavsett vara någon som måste åtgärdas....
björk1 skrev:Tack för svaren! Bara för intressets skull, vad är det man tillfälligt fixar genom att knacka på solenoiden? Jag knackade först på startmotorn men det hjälpte inte så om jag förstår det rätt är det inte kolen (då de är i startmotorn)? Verkar oavsett vara någon som måste åtgärdas....
Hur är det med batteriet?
Användarvisningsbild
av frasse4
Klicket du hör är nog solenliden så det är nog kolen som inte får kontakt skulle jag tippa på. Om du knackar på själva motorn eller solenoiden tror jag inte spelar så stor roll. Man vill att kolen rör sig lite på släpringarna. Ofta räcker det med att dutta på starten så solenoidenen slår några gånger så får man kontakt...

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]