Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Motorkod: B4184S2.
Har Haynes-boken och har laddat ner flera kopplingsdiagram men kan endå inte bli klok på hvilken kabel som år vad.
MAF kontakten i min bil ser så här ut:

Röd/Svart

Rosa/Svart

Gul/Svart

Röd/Svart (tjock)

Orange/Grön
Användarvisningsbild
av andersbe
emtor skrev:Motorkod: B4184S2.
Har Haynes-boken och har laddat ner flera kopplingsdiagram men kan endå inte bli klok på hvilken kabel som år vad.
MAF kontakten i min bil ser så här ut:

Röd/Svart

Rosa/Svart

Gul/Svart

Röd/Svart (tjock)

Orange/Grön
I bland får man titta på en annan år gång, om du har 2001 kan man få titta på ritning från 1999 etc.. :-)-)
av emtor
Min är 2002. Har kollat 2001 och 2003, nån andra har jag inte hittat än.
2003 är den som står i Haynes boken och har tre kablar, 2001 har fem, men färgkoderna stämmer inte överens med min.
Har mätt, och Röd/Svart har 5 volt. Rosa/Svart har en spänning som varierar med varvtalet.
Problemet är att jag inte vet vilken kabel som är jord. Hittar ingen som har väldigt låg ohm mellan kontaktpunkten och jord.
Användarvisningsbild
av andersbe
emtor skrev:Min är 2002. Har kollat 2001 och 2003, nån andra har jag inte hittat än.
2003 är den som står i Haynes boken och har tre kablar, 2001 har fem, men färgkoderna stämmer inte överens med min.
Har mätt, och Röd/Svart har 5 volt. Rosa/Svart har en spänning som varierar med varvtalet.
Problemet är att jag inte vet vilken kabel som är jord. Hittar ingen som har väldigt låg ohm mellan kontaktpunkten och jord.
Kan du lägga upp schemat här?
Användarvisningsbild
av andersbe
emtor skrev:Komponent 7/50 är MAF.
Samma schema för 2001 / 2002 / 2003 modeller. Turbomotorer har tre kablar. Min motor har inte turbo.

Bild
Som du ser på 7/50 så har du en kontakt anslutning, på ritning har du siffror 1 till 5 och dom här
siffrorna kan du se på MAF:en inne i själva kontakten eller utanför.
Har du kabel till 1:an så går den till mondul med/ansluten till nummer 15, då är det bara att makera just din färg för detta,
gör lika för dom andra färgerna/kablarna.
Nr 2 är plus volt, nr 4 är minus/jord övriga är singnal till/från mondul. :-)-)
(Kan du inte se några siffror i MAF:ens kontakt kolla då på kabels kontakt, förstoringsglas :mrgreen: )
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]