Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krille1
Jag har en v40t -01. Min motorlampa har lyst i flera år så jag har bara släckt den före besiktning. Det är Volvo som raderat felkoden åt mig. Felkoden säger att det är främre lamdasond. Viket det ju inte är. Kan även vara mycket annat enligt volvo. Jag har har bytt främre lamdasond ( begagnad), tempgivare och luftmassemätare. Ingenting hjälper. Men idag var jag upp till dekra och gjorde en avgastest och den var helt ok och killen talade också om att eftersom bilen var gjord i slutet av 2000 så behövde inte lampan vara släckt. Den går i alla fall igenom besiktning. Men nu så vill jag ju kunna koppla ur eller koppla om lampan så jag inte behöver ha den lysande hela tiden. Någon sa att man kunde koppla ihop den med oljelampan. Finns det någon i Falun som jag fixa det åt mig blir jag evigt tacksamm.

Med vänlig hälsning Christer
Senast redigerad av 1 Krille1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sweddan
Lysande lampa = Felkod/felkoder. Åk till en verkstad som kan läsa ut varför den lyser och byt det som är fel! Volvo är ett bra exempel!
av Krille1
sweddan skrev:Lysande lampa = Felkod/felkoder. Åk till en verkstad som kan läsa ut varför den lyser och byt det som är fel! Volvo är ett bra exempel!
Tack för svaret. Men det är just volvo som hjälpt mig att släcka och ge mig många råd. Dom går faktiskt bet på det här.
av rudarmy
På just fas2 har jag läst flera ggr att de köper en förlängning på muttern som lambdan är iskruvad i, så den kommer lite längre ut ur röret.
Alltså muttern mellan lambdasonden å avgasröret.
av Krille1
rudarmy skrev:På just fas2 har jag läst flera ggr att de köper en förlängning på muttern som lambdan är iskruvad i, så den kommer lite längre ut ur röret.
Alltså muttern mellan lambdasonden å avgasröret.
Det där lät intressant. Men varför köper man en förlängning till muttern För att få ut sonden?

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]