Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40V40
sweddan skrev:
V40V40 skrev:
sweddan skrev:Jag kom nyss in. Bytte soppapump till en bättre och en ny spjällägesgivare. Startade bilen och den var som vanligt. Ville bara dö. Höll han vid liv i ca 30sek sen fick bilen eget liv. Varvade upp och ner flera ggr. Sen, så blev tomgången perfekt 8O Hur stabil som helst. När man varvar upp så lägger den sig direkt ner till först 1000varv i en sek sen ner till ca 750. Inga dipp alls :D Så det var nog spjällägesgivaren hela tiden. Trots att jag har provat beg så hjälpte det med en ny :D
Jag skulle behöva byta ut min spjällägesgivare också. Hur lång tid tog det? Behövdes några specialverktyg? Svårt?

Beror på hur van meck du är? Jag som meckar en hel del ger detta 2/10 i svårighetsgrad. Bort med tryckslangen som går från intercoolern till spjällhuset. Lossa gasvajern från spjället. Använd ett litet spärrskaft med förlängare och 10ans hyllsa. Lossa alla bultar (4st) som håller spjället på plats. Spjället väger lite så håll i det ordentligt när du släpper på det för att spjällägesgivaren sitter kvar i sin kontakt. När spjället är löst så vrider du på det så du ser givaren. Lossa kontakten/sladden. Givaren sitter med två st torx. Lossa den, skruva tillbaka den nya, åt rätt håll! Det märker du annars :D Se till att ha en ny packning hemma, alternativt packning på tub, mellan spjället och insuget. Starta bilen och låt den hålla på ett tag, dvs pendla i tomgång och verka dö osv. Den ställer bara in sig ;)
Tack för den informationen. Ska ta mig till skroten vid tillfälle. Jag har en S40 1,8i med GDI (mitsubishi) motor så om det inte finns ngn sådan har jag sett att det är billigt att beställa en ny.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]