Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasmus9522
Hej är väldigt ny när det gäller v40 motorer. Men har slagit felkoden på min och den visar P0302 Misfire cylinder 4. Har bytt tändstift och tändspolar men inget ändras. Vad gör jag härnäst?

Ikväll vill inte bilen heller över 2.5k varv vad kan det bero på. Är 20 minus ute är något fryst isåfall vad gör man?
Behöver så snabb hjälp som möjligt.
Användarvisningsbild
av andersbe
Rasmus9522 skrev:Hej är väldigt ny när det gäller v40 motorer. Men har slagit felkoden på min och den visar P0302 Misfire cylinder 4. Har bytt tändstift och tändspolar men inget ändras. Vad gör jag härnäst?

Ikväll vill inte bilen heller över 2.5k varv vad kan det bero på. Är 20 minus ute är något fryst isåfall vad gör man?
Behöver så snabb hjälp som möjligt.
Häll i kaburatorsprit i tanken 0.5L, finns på bensin mackar eller Biltema, skaka bilen väl, kör en längre sträcka. :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Behövs väl ingen k-sprit nuförtiden när det är 5% sprit i bensinen redan från macken.
av MickeM
En motor som inte går på en specifik cylinder kan inte ha så många olika fel.

Tändspole. (om det är en spole/cylinder)
Tändkabel. (i förekommande fall).
Tändstift.
Spridare. (Död eller tät)
Kompression. (Typ Bränd ventil eller nåt. Märks mest på lågvarv) Ett komp test avslöjar det.

Glöm LMM, Lamda, Diverse givare, mm.
Det ger möjligen slumpvisa misständningar, men inte konstant en viss cyl.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]