Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zorro1981
hej

Efter ett antal samtal till diverse verkstäder i malmö så har ja gett upp.
Saken e den att jag köpte bilen i sommras och skulle bytt kylar vätskan redan då men detta sket sig.
O eftersom alla verkstäder säger en sak i telefon o en annan på plats så jag har gett upp.
Men möget måste byttas så snart som möjligt.
Så min fråga är denna finns det någon runt malmö säg innom 4 mils omkrätts som känner sig manad att göra det tyvärr så måste systemet även skökljas ur då den inte är bytt på väldigt länge självklart så får du något för jobbet som vi kommer överens om innan det görs.
Bilen är en v40 2.0t årsmod 02.
MVH
av Schmoyoho
Det är ju inte så svårt att göra själv annars. Åk till en gör det själv-hall med lyft och töm kylarvätskan, förutsätter förstås att kylarvätskan inte är varm. Antingen brukar det finns en avtappningskran på kylaren eller så lossar du nedre kylarslangen. I normalfall brukar det inte heller vara nödvändigt att skölja ur systemet, men om du gör det så betänk att du sällan får ut all kylarvätska när du tömmer systemet så fyller du på vatten i det läget måste du räkna ut hur mycket kylarvätska du har kvar i bilen ELLER använda en mätare av fryspunkten när du fyller på. Så jag tycker du bara tömmer och fyller på helt enkelt. Brukar stå i instruktionsboken hur mycket systemet rymmer, så får du räkna lite på hur mycket vatten du fått i när du fyllt upp osv.

Byte av kylarvätska är ju dock sällan superakut så boka en tid om några månader om du inte vill göra det själv och inte får tag på någon här.
Användarvisningsbild
av andersbe
Vill ut dela en varning att spola rent motorn varm kan bli sprickor, antingen vänta till kall motor eller att spola med varmt vatten. :-O)
av Rådlös
Du har rätt i att kylvätskan åldras. Både biltillverkare och glykolfabrikörer förordar att kylvätskan skall bytas efter två år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddsmedlet som "tar slut" efter ca två år.
Vad det gäller färgen på kylarvätskan så är det så att all glykol är färgad. Det är lag på det så att ingen skall tro att det är vatten och i oförstånd hälla i sig det. En deciliter glykol anses räcka för ett definitivt slut på livet för en tidigare frisk och stark människa.
Eftersom det inte finns någon gällande färgkod på dessa färgtillsatser, ren glykol är färglöst, så kan en befintlig kylarvätska ha vilken färg som helst. Man kan även blanda alla förekommande färger. Dom har ingen aktiv inverkan på frost- och korrosionsskyddet. Då skall den aktuella vätskan vara klar och genomskinlig i den befintliga valfria färgblandningen. Om den däremot är grumlig eller slammig och ogenomskinlig t.ex som kaffe med grädde, är det hög tid för en renspolning och ny kylarvätska.
Dofter är ju svårt att beskriva på ett enhetligt sätt, men kylarvätska med glykol luktar tämligen starkt. Speciellt när den är varm. Din beskrivning med ruttet ägg har jag dock inte hört talas om (Jag har i och för sig inte sett eller hört allt) Men det kanske är rätt?
Om du nu tänker spola rent kylsystemet, så är det en "nyuppfunnen metod" att först lägga i en diskmaskintablett, eller två, i kylaren och sedan köra motorn rejält genomvarm. Det löser mycket gammal "gegga" som kan ha kladdat fast i systemet. Sedan sköljer man omsorgsfullt igenom hela systemet med rent vatten. Glöm inte att ställa värmereglaget på helöppet så att det cirkulerar där också. Och ta även ur termostaten under sköljningen. Den släpper ju inte igenom kallvatten. Spola och skölj så länge det kommer ut grumligt vätska. Och för säkerhets skull, spola en stund till.
Vänta inte med att hälla på den nya färdigblandade 50/50 - glykolblandningen. Den innehåller korrosionsskyddet och måste alltid finnas där.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]