Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SuperSverker
Hej!

Har såklart inför besiktning fått fel i airbag-systemet.

Gäller en Volvo S40 2.0T '03 (nåja, egentligen en 04a... ;))

Efter kontroll delvis med egen AutoCOM samt hos Volvo (Som var snälla nog och bjuda på besöket pga kostnaden av ev rep) så visar det sig att min airbag på passagerarsidan är kass (SIPS, ej vanliga). (SRS-0137)

Då det visar sig vara förbannat dyrt att byta själva airbagen så valdes motstånd för några kronor på Ebay ut som ersättare =)
(2.2Ω / 25W / 2A)

Frågan är då, hur jag kopplar allt detta?

Hade hjälpt enormt om ni kunde länka en bild med förklaring till vad som går var då Haynes inte gav mycket info..

Vet inte om jag missat någon info men bara att säga till i så fall så fyller jag i så gott jag kan =)

Tacksam för snabbt svar!

Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
av BlackXS
SuperSverker skrev:Hej!

Har såklart inför besiktning fått fel i airbag-systemet.

Gäller en Volvo S40 2.0T '03 (nåja, egentligen en 04a... ;))

Efter kontroll delvis med egen AutoCOM samt hos Volvo (Som var snälla nog och bjuda på besöket pga kostnaden av ev rep) så visar det sig att min airbag på passagerarsidan är kass (SIPS, ej vanliga). (SRS-0137)

Då det visar sig vara förbannat dyrt att byta själva airbagen så valdes motstånd för några kronor på Ebay ut som ersättare =)
(2.2Ω / 25W / 2A)

Frågan är då, hur jag kopplar allt detta?

Hade hjälpt enormt om ni kunde länka en bild med förklaring till vad som går var då Haynes inte gav mycket info..

Vet inte om jag missat någon info men bara att säga till i så fall så fyller jag i så gott jag kan =)

Tacksam för snabbt svar!

Mvh
Daniel

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=380321&page=2

Detta är ju för en stol dock men tror det är samma sätt man går tillväga för airbag

om de är konstant ljus på instrumentpanelen skulle jag nog hellre överväga att skarva på två kablar på en lampa typ lambda som lyser när tändningen e på o släcks när motorn e igång o dra den o lägga in en led lampa där lampan för airbagen lyser, då kan man iaf lura att de inte är fel i systemet

kollar dom med obd2? så kan man väl rycka säkringen för uttaget man kan väl inte få nedslag för kasst uttag?

gjort detta på en 940, där motståndet inte fungera som såldes med manual hur de skulle monteras, och detta fungerade klockrent bara att man tänker på att man inte har nått krockskydd i bilen sedan.
av SuperSverker
BlackXS skrev:

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=380321&page=2

Detta är ju för en stol dock men tror det är samma sätt man går tillväga för airbag

om de är konstant ljus på instrumentpanelen skulle jag nog hellre överväga att skarva på två kablar på en lampa typ lambda som lyser när tändningen e på o släcks när motorn e igång o dra den o lägga in en led lampa där lampan för airbagen lyser, då kan man iaf lura att de inte är fel i systemet

kollar dom med obd2? så kan man väl rycka säkringen för uttaget man kan väl inte få nedslag för kasst uttag?

gjort detta på en 940, där motståndet inte fungera som såldes med manual hur de skulle monteras, och detta fungerade klockrent bara att man tänker på att man inte har nått krockskydd i bilen sedan.
Anledningen till varför jag hellre drar på ett motstånd så det blir OK i systemet är helt enkelt för att ingen av de andra...3 eller 4 airbags inte löser ut om den anger fel i systemet. Hellre att bryta en krets för SIPS än att inte ha några airbags allt.

Försökt få fram bilder på hur det ser ut (Är flera som gjort detta tidigare), men har svårt att få fram exakt vilka tåtar man ska koppla in moståndet på.

Mvh

Daniel
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]