Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag äger en Volvo s40 2003 som är min första bil som jag ägt i kanske 4 veckor, och jag är inte så jätteduktig på det mekaniska.

Men det är så att jag har upplevt att det är lite trögt att få i växlar och efter lite googling så kom jag till slutsatsen att det bör vara för låg nivå i broms/kopplingsvätske behållaren.

Dåvarande nivå låg strax ovanför andra strecket av tre, så jag fyllde på till nästan MAX utan att locket var på och skulle skruva på locket och såklart så tänkte jag inte till och det svämmade över lite eftersom innanför locket är det som en gummikudde, så jag sög upp med lite papper tills att nivån stod strax nedanför MAX efter att locket var påskruvat.

Men i och med detta försök att kunna själv så tändes bromsvätskenivå lampan. Så har jag gjort bort mig med nu eller är det vanligt att den kan tändas?

Och jag har en fråga till, visst bör väl oljenivån i behållaren vara detsamma sen någon fyllt på sist? Kan det vara läcka någonstans eller är det vanligt att man bör fylla på broms/kopplingsvätskan ibland?

Mvh tummen mitt i handen ?:-/
av rid54
Bromsvätska (som på din bil tydligen används till kopplingssystemet också) ska inte "gå åt". I takt med att bromsklossarna slits (vilket inte går så fort...) kommer lite mer vätska att finnas "ute i systemet", men man ska inte förlora vätska. Däremot ska man förstås kontrollera vätskenivån! Förlust är ett tecken på fel någonstans.

Om du hittar ett synligt läckage måste det åtgärdas. Vätskan bör bytas helt och hållet vartannat eller vart tredje år eftersom den är hygroskopisk och vattenhalten till slut kan orsaka problem av olika slag.
Jag hade skruvat av locket. Fyllt upp till lite över max-strecket, tryckt upp själva gummikudden i locket sen skruvat tillbaka allt. Jag har gjort så på alla mina S/V40 utan problem. Det kan vara så att om den "luftkudden" var max ute under locket så trycktes det ut för mycket bromsvätska när du skruvade tillbaka den. Börja där.
Kolla undersidan mellan motor och växellåda kommer det vätska där kan slavcylindern läcka
i och med att växlarna inte går lätt att få i så blir det luft om nivån sjunker för lågt under minimum
isådana fall i behållaren/Benka1
På vilket sätt är växlarna tröga att få i? Alltid? Om bilen är kall? Om den är varm? När det väl är trögt, är det lika så om du testar med motorn på som med motorn avstängd? Om det är fel på kopplingen så kan det vara att den inte frikopplar helt vilket gör det svårt att växla, men i sådana fall ska det inte vara lika trögt med motorn avstängd. Är det lika trögt oavsett om motorn är på/av så är det förmodligen bara länkaget mellan växelspak och -låda som trögar. Förekommer också att vissa bilar har tröga växlar när de är kalla.
Schmoyoho skrev:På vilket sätt är växlarna tröga att få i? Alltid? Om bilen är kall? Om den är varm? När det väl är trögt, är det lika så om du testar med motorn på som med motorn avstängd? Om det är fel på kopplingen så kan det vara att den inte frikopplar helt vilket gör det svårt att växla, men i sådana fall ska det inte vara lika trögt med motorn avstängd. Är det lika trögt oavsett om motorn är på/av så är det förmodligen bara länkaget mellan växelspak och -låda som trögar. Förekommer också att vissa bilar har tröga växlar när de är kalla.
Det var nog mest när bilen var kall men jag tycker det vart bättre efter jag fyllde på i behållaren med dot4. Men oftast är det backen som är svår att få i om bilen stått under natten.

Men jag är rätt säker på att det läcker och tror mig ha hittat läckan mellan huvudcylindern och bromsservot,

Bilder

https://www.pixeltopic.com/image/kkneggbqpoonrw/

https://www.pixeltopic.com/image/vksoihnrwknckhk/

https://www.pixeltopic.com/image/flngixjrdsbazja/

Kommer detta kosta skjortan att fixa hos mekaniker? :(
Det där skulle jag inte bry mig så mycket om,då du nyligen köpt bilen så vet du ju inte om det minskar vätska så kör en tid och följ med vätskenivån.Att växlarna är tröga beror nog på länkaget.
klacken skrev:Det där skulle jag inte bry mig så mycket om,då du nyligen köpt bilen så vet du ju inte om det minskar vätska så kör en tid och följ med vätskenivån.Att växlarna är tröga beror nog på länkaget.
Jag har fyllt den till full en gång då jag märkte att det var på tok för lite första gången och redan har minskat en halv centimeter från max-streck på någon vecka =/
av rid54
Har den där modellen gemensam påfyllning för bromsvätska till koppling och broms? I så fall kan det ju vara ett läckage på bromssidan och då lär man väl ta reda på vad det är, innan man får nån obehaglig överraskning...
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]