Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaWah
Har en V40, 2,0t 2004, 11.500 mil. Upptäckte när jag skulle kolla oljan att det var ett grå/brunt klet på stickan. Inte riktigt skum, men nåt liknande. Vad kan det bero på tro? Bytte olja för några hundra mil sedan, typ 300 mil. Har inte sett detta innan, men inte heller kollat så noga. Kör skapligt långa sträckor, pendlar 5.5 mil enkel väg varje dag. Drar inget kylarvatten. Inte heller några som helst tecken på liknande klet under oljelocket.

Har ju hört om vevhusproblematik kan ge liknande resultat, och jag har bytt ut en del i detta rätt nyligen. Det sitter en liten värmare/defroster i nippeln som sitter på röret mellan luftfilter och turbon, precis innan turbon. Den pajade i somras och gjorde att säkringen brann upp hela tiden, så jag kopplade bort kontakten över sommaren. Sen plockade jag en "ny" på skroten, men jag lyckades inte få loss själva nippeln så jag bytte hela röret. Frågan är hur denna nippel fungerar? Jag blev ju nöjd och glad att inte säkringen brann upp. Tänkte inte så mycket mer på hur den såg ut. Är det något mer än den elektriska värmningen som kan strula med denna? (Är den öppen hela tiden eller ska den öppnas och stängas etc?).

Och vad händer om ventilationen skiter sig? Fått för mig att det kan bli trubbel för bilar med kamkedja(?) men jag har ju rem...

Glad för tips och idéer!:)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det lugna mil du pendlar? För i så fall kan det vara så enkelt att du behöver ut och åka några mil och köra lite hårdare så att du verkligen får upp temperaturen i oljan för att skummet ska dunsta bort.
Användarvisningsbild
av andersbe
DaWah skrev:Har en V40, 2,0t 2004, 11.500 mil. Upptäckte när jag skulle kolla oljan att det var ett grå/brunt klet på stickan. Inte riktigt skum, men nåt liknande. Vad kan det bero på tro? Bytte olja för några hundra mil sedan, typ 300 mil. Har inte sett detta innan, men inte heller kollat så noga. Kör skapligt långa sträckor, pendlar 5.5 mil enkel väg varje dag. Drar inget kylarvatten. Inte heller några som helst tecken på liknande klet under oljelocket.

Har ju hört om vevhusproblematik kan ge liknande resultat, och jag har bytt ut en del i detta rätt nyligen. Det sitter en liten värmare/defroster i nippeln som sitter på röret mellan luftfilter och turbon, precis innan turbon. Den pajade i somras och gjorde att säkringen brann upp hela tiden, så jag kopplade bort kontakten över sommaren. Sen plockade jag en "ny" på skroten, men jag lyckades inte få loss själva nippeln så jag bytte hela röret. Frågan är hur denna nippel fungerar? Jag blev ju nöjd och glad att inte säkringen brann upp. Tänkte inte så mycket mer på hur den såg ut. Är det något mer än den elektriska värmningen som kan strula med denna? (Är den öppen hela tiden eller ska den öppnas och stängas etc?).

Och vad händer om ventilationen skiter sig? Fått för mig att det kan bli trubbel för bilar med kamkedja(?) men jag har ju rem...

Glad för tips och idéer!:)
Kolla under motor om du har läckage av olja, helst runt returen från turbon till motorn, under plastlocket vid tändspolarna om så är fallet är det oljefällan som är igensatt samt slangar.
av DaWah
Det är inte så värst lugna, det är motorväg nästan hela vägen, håller 100-120 större delen av milen. Pratade med en mekaniker idag som inte tyckte att jag skulle va så orolig. Han trodde att det var klimatet ute nu som gjorde att det blev kondens i röret. Den står konstant utomhus för övrigt...
Användarvisningsbild
av andersbe
DaWah skrev:Det är inte så värst lugna, det är motorväg nästan hela vägen, håller 100-120 större delen av milen. Pratade med en mekaniker idag som inte tyckte att jag skulle va så orolig. Han trodde att det var klimatet ute nu som gjorde att det blev kondens i röret. Den står konstant utomhus för övrigt...
Då skulle det vara flera med detta prob. Har väldiga klimat förändringar, inga sådana symtomer, vitt, gegga etc....
av DaWah
andersbe skrev: Kolla under motor om du har läckage av olja, helst runt returen från turbon till motorn, under plastlocket vid tändspolarna om så är fallet är det oljefällan som är igensatt samt slangar.
Det ska jag kolla, tack för tips! Jag lite dålig koll, vart sitter tändspolarna egentligen? :)
Användarvisningsbild
av andersbe
DaWah skrev:
andersbe skrev: Kolla under motor om du har läckage av olja, helst runt returen från turbon till motorn, under plastlocket vid tändspolarna om så är fallet är det oljefällan som är igensatt samt slangar.
Det ska jag kolla, tack för tips! Jag lite dålig koll, vart sitter tändspolarna egentligen? :)
Där du fyller på olja, behöver torx nyckel för att få bort plast locket. :-)-)
av DaWah
andersbe skrev: Där du fyller på olja, behöver torx nyckel för att få bort plast locket. :-)-)
Ah, perfekt. Tack för hjälpen!:)
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]