Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Har tänkt byta ut hela remspännaren på min V40 T4 98. Bytte bara ut lagret sist, på en tapp som var halvt sargad efter lagerraset.
Nu är det gängpaj och hela kalaset.

Ja det är ju trångt som fasen bakom, speciellt på turbomodeller vad jag har läst.

Kan någon ge en utförlig guide på hur man får loss den jäveln? Helst utan att ta bort hjulet. Har tagit bort alla fästplåtar, oljestickan mm.

Måste man ta bort servopumpen och generatorn helt och hållet? Något mer? Läste något om ECU också.
Har även läst något om att man kan få in en 14mm? vanlig ringnyckel bakom där, men verkar inte funka på turbomodeller?

Tack på förhand 8)
av Denzar
Bytte den jävel i helgen!

Krävdes mycket olika hylsor, förlängare hela tiden för att komma åt.

Bort med diverse plåtar som håller slangar, oljestickan rykte med för utrymmets skull.

Ta bort remspännarens rulle, har för mig att det satt en skruv bakom den för att kunna få bort servopumpen.

Skruva lös servopump, lyft upp den så det inte är ivägen, med alla anslutningar kvar.

Ta bort kontakterna till generatorn. Den minsta rycker man ur, den andra kontakten bänder man loss plashöljet från och skruvar loss jorden tror jag att det är.
Skruvar loss generatorn och lyfter ur.

Skruvar loss alla skruvar till ACn. Sedan hänger man helst upp den med spännband runt någon plåt högre upp där man står.

Nu är det 5-6st skruvar på den stora metallbiten som pump/generator/ac sitter mot. Loss med dom och lyft bort den. Tada där är spännaren.

Förmodligen är det onödigt mycket som jag tog loss, men det viktigaste är att det vart bra, och det vart det 8)

Räkna med några timmar om du aldrig gjort det förr.
av Denzar
Tackar!

Ja det är helt otroligt, hade skruven inte vart så dold så hade man kanske kommit åt lite bättre. Typ lossa skruven, dra spännaren utåt så det ger plats åt skruven innanför. Men nej, den sitter begravd :x
Man tycker ju att det borde gå att sätta skruven från andra hållet.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]