Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
Kallas bakre packbox avgaskam, baggis å byta om den är trasig, men lite olja gör inget, har åxå lite men inte brytt mig:)
Lite färg gör mycket:)
av Gangefors
Trådstartaren.
Problemet med att motorn hostar till vid burn out.
Följande är gjort.
* Oljfällan i vevhus ventilationen är byt.
* Slangar är rensade till vevhus ventilationen.
* Har gjort kompressions prov för att se så topp packningen är ok.
* Byt LMM.
* Rengjort och kontrollerat magnet ventilen som sitter vid lmm.
Jag byte lmm för att motorn fungera när man drog kontakten, men felet var kvar efter bytet. Så det som händer nu är, startar bilen och gör en burn out och bilen hostar. Men om jag låter bilen vara igång och tar av kontakten till lmm och sätter i den igen så fungerar allt. Stänger jag motorn och startar så är felet tillbaks igen.
Några idéer?
Användarvisningsbild
av BlackXS
Gangefors skrev:Trådstartaren.
Problemet med att motorn hostar till vid burn out.
Följande är gjort.
* Oljfällan i vevhus ventilationen är byt.
* Slangar är rensade till vevhus ventilationen.
* Har gjort kompressions prov för att se så topp packningen är ok.
* Byt LMM.
* Rengjort och kontrollerat magnet ventilen som sitter vid lmm.
Jag byte lmm för att motorn fungera när man drog kontakten, men felet var kvar efter bytet. Så det som händer nu är, startar bilen och gör en burn out och bilen hostar. Men om jag låter bilen vara igång och tar av kontakten till lmm och sätter i den igen så fungerar allt. Stänger jag motorn och startar så är felet tillbaks igen.
Några idéer?

Och du har kollat på tändstiften hur dess status är? är de bensin blöta eller olje blöta eller sotar vita? du har kollat ut felkoder och har inga? du vet på rak arm att inte lambda sonderna är dåliga? du vet att du inte har någon som helst vaccum läcka ? just sayin, när man drar ut lmm så går väl bilen i någon form av nöd läge, lmm du bytte var helt ny? alltså du köpte ingen begagnad som sas "fungera" ?

och när du skriver hostar igen hur hostar den? avgasknallar eller den bara rycker o har sig?
av Gangefors
Stiften ser normala ut, har gått över vakuumslangarna flera gånger och inte hittat någon läcka. Har provat två olika lmm och båda har varit begagnade. Angående lambda så vet jag att den bakre är bortplockad.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Ja jag körde med en v40 innan jag kom fram till att det var bensin pumpen.

Det va ingen rolig grej... en gång hem från landet stannade den utanför mellerud, stendöd...

andra gången stannade den i agnesberg innan göteborg.... stendöd

tredje gången stannade den vid alelyckan i göteborg stendöd och det var då jag märkte att pumpen slutade låta... men de andra två gångerna slutade med att bilen gick som på 3 cylindrar sedan kanske 2 sedan gick det inte ens gasa o sedan dog den bara o gick inte starta igen förrän efter sådär 10 timmar.

En skrotförsäljare som är medlem på bildelsbasen.se ville ha 750kr för pump med armatur begagnad, och självplockskroten i Agnesberg ville ha 150kr om ja gjorde jobbet själv som sagt, 5 minuter efter o ha gjort det på min v40 o demontera den och en grym pump som nu går på en annan v40 än idag :D
av rudarmy
IndustriDiamant skrev:
rudarmy skrev:Ganska lätt å fixa,jag har gjort sådär på min motor.
Du får svetsa (baggis!)igen de 2 små vattenrören på insuget, å dra slangen direkt från termosthuset, tror det va 16mm slang mät diameter på röret från termosthuset för säkerhets skull. Slangen till vevhusventilationen(retur till insugsslangen) va större typ 21mm, mät:)

Edit: för retur till insugsslangen gjorde jag så att på både fällan å insugsslangen sparade jag en bit, den böjda Original slangen.. å trädde över den nya slang på bitarna jag låtit sitta kvar.
Lite dåligt förklarat hoppas ni fattar:)

bilder army ta alltid som vana att ta bilder som du kan dela med dig av! :) :P
...
Senast redigerad av 1 rudarmy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av BlackXS
rudarmy skrev:
IndustriDiamant skrev:
rudarmy skrev:Ganska lätt å fixa,jag har gjort sådär på min motor.
Du får svetsa (baggis!)igen de 2 små vattenrören på insuget, å dra slangen direkt från termosthuset, tror det va 16mm slang mät diameter på röret från termosthuset för säkerhets skull. Slangen till vevhusventilationen(retur till insugsslangen) va större typ 21mm, mät:)

Edit: för retur till insugsslangen gjorde jag så att på både fällan å insugsslangen sparade jag en bit, den böjda Original slangen.. å trädde över den nya slang på bitarna jag låtit sitta kvar.
Lite dåligt förklarat hoppas ni fattar:)

bilder army ta alltid som vana att ta bilder som du kan dela med dig av! :) :P
Så nu har jag renoverat motorn å passade på att ta några kort på det jag menar med ombyggd vevhusventilation :)
Bild
Bild
Bild
Gör ont i nacken när ja ska försöka böja den 90 grader för o kika på bilderna :mrgreen: ladda upp dom åt rätt håll :D
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]