Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av general55
Hej har en fråga angående bromsskivorna fram på en V40. Ska byta dom eftersom en har blivit skev, min fråga är sitter skivorna fast med skruvar? För såg ut som att en av mina skivor hade en skruv som den satt fast med men på dom nya så finns det två hål för skruv?
av klacken
Sitter en liten skruv som ska hålla skivan på plats vid hjulbyte men går lika bra utan den, är hjulbultarna som håller skivan.
av general55
Det satt inga skruvar på vänster fram skiva men däremot på höger, hade tänkt byta ut båda skivorna själv men bultarna hade rostat något överj*vligt.. Så blir nog å lämna in den... tyvärr
av juste
Kan du inte borra bort huvudet på skruven? Skivan skall ju kasseras och när skivan är borta kan du kanske ta skruven med en polygrip-tång
Användarvisningsbild
av andersbe
general55 skrev:Det satt inga skruvar på vänster fram skiva men däremot på höger, hade tänkt byta ut båda skivorna själv men bultarna hade rostat något överj*vligt.. Så blir nog å lämna in den... tyvärr
Fattar inte vad du menar med att bultar sitter fast rostad, när du får av hjulet ska inte bultarna bort, där det fattades en skruv på skivan är det
bara att knacka med en hammare för att få loss skivan, givet vis moste broms ok:s bygel bort, är det dom bultarna du menar,
kan behöva en mindre nyckel att knacka på, tum, köp alltid nya bultar när du ska fixar med bilen, min erfarenhet,
rostar fast eller sönder, vid montering smörj rikligt med koppar-pasta/fett.
(Tips: Slå med en hammare och dorn på bulten, hårt) :-)-)
av klacken
Det sitter ju en liten skruv som håller skivan på plats mot navet,är den han menar. Du kan borra bort huvudet på skruven så får du loss skivan,skruven kan du låta sitta kvar och montera nya skivan utan skruv.
av general55
Var lite otydlig. Givetvis så är det bultarna till bromsoket, har inga så måste köpa. Vars kan man köpa sånna? Är det bara att knata in på volvo å beställa?
Användarvisningsbild
av andersbe
general55 skrev:Var lite otydlig. Givetvis så är det bultarna till bromsoket, har inga så måste köpa. Vars kan man köpa sånna? Är det bara att knata in på volvo å beställa?
Det är fingänga 1.25, volvo som gäller.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]