- lör 20 aug 2016, 17:49
#1102671
Kamrater! Jag har en V40 1,8 2004, motorkod B4184S2, som plötsligt - efter att ha gått klockrent i 3 år - inte startar. Eller snarare - den startade och gick några meter. Därefter har jag lyckats få den att starta halvdant på startgas, och sedan halta runt kvarteret men utan att varva över 1500/rpm, trots fullgas. Sedan har den varit tvärdöd. Det här är symptomen, som jag tycker är lite motsägelsefulla!?
# Det sprutar mycket bränsle ur railventilen, om man petar ned nålen. Men hur hårt ska det komma? NU blir det en stråle som räcker upp ca 15-20 cm och det verkar lite lågt tryck, eller...?
# Stiften är också torra och det verkar inte gå att veva den sur. Den har gnista och spottar till lite emellanåt.
# Jag har lyft på locket under baksätet, och pumpen brummar förtroendeingivande när man vrider på nyckeln. En knepig omständighet är dock att den INTE vill låta sig tvångsköras direkt från batteriet????? Det är väl de två större stiften av de fyra som sitter i kontaktdonet?
# ÄNNU egendomligare tycker jag det är att uppmätt matarspänning till pumpen är 1/ ca 3 volt så fort man slår på tändningen och 2/ ca 5 volt när man aktiverar startmotorn.
Vad är det här, undrar Janne i Stusshyttan...
# Det sprutar mycket bränsle ur railventilen, om man petar ned nålen. Men hur hårt ska det komma? NU blir det en stråle som räcker upp ca 15-20 cm och det verkar lite lågt tryck, eller...?
# Stiften är också torra och det verkar inte gå att veva den sur. Den har gnista och spottar till lite emellanåt.
# Jag har lyft på locket under baksätet, och pumpen brummar förtroendeingivande när man vrider på nyckeln. En knepig omständighet är dock att den INTE vill låta sig tvångsköras direkt från batteriet????? Det är väl de två större stiften av de fyra som sitter i kontaktdonet?
# ÄNNU egendomligare tycker jag det är att uppmätt matarspänning till pumpen är 1/ ca 3 volt så fort man slår på tändningen och 2/ ca 5 volt när man aktiverar startmotorn.
Vad är det här, undrar Janne i Stusshyttan...