Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stusshyttan
Kamrater! Jag har en V40 1,8 2004, motorkod B4184S2, som plötsligt - efter att ha gått klockrent i 3 år - inte startar. Eller snarare - den startade och gick några meter. Därefter har jag lyckats få den att starta halvdant på startgas, och sedan halta runt kvarteret men utan att varva över 1500/rpm, trots fullgas. Sedan har den varit tvärdöd. Det här är symptomen, som jag tycker är lite motsägelsefulla!?

# Det sprutar mycket bränsle ur railventilen, om man petar ned nålen. Men hur hårt ska det komma? NU blir det en stråle som räcker upp ca 15-20 cm och det verkar lite lågt tryck, eller...?

# Stiften är också torra och det verkar inte gå att veva den sur. Den har gnista och spottar till lite emellanåt.

# Jag har lyft på locket under baksätet, och pumpen brummar förtroendeingivande när man vrider på nyckeln. En knepig omständighet är dock att den INTE vill låta sig tvångsköras direkt från batteriet????? Det är väl de två större stiften av de fyra som sitter i kontaktdonet?

# ÄNNU egendomligare tycker jag det är att uppmätt matarspänning till pumpen är 1/ ca 3 volt så fort man slår på tändningen och 2/ ca 5 volt när man aktiverar startmotorn.

Vad är det här, undrar Janne i Stusshyttan...
av stusshyttan
Hej igen! Jag ser att det är en hel del som tittar på tråden men inget svar. Det måste väl ändå vara någon som har trasslat med risig bränslematning på en V40 1,8? Kom igen då (-: !!

Är det ngn som varit med om att pumpen brummar men utan att pumpa ordentligt?
Hur mycket tryck ska det vara på railen om man petar ned ventilen? Ska det bara skjuta upp 15-20 cm? Jag tycker att det borde spruta vilt!
Vad beror den begränsade matarspänningen till pumpen på? Jag tycker att det borde mäta 12 volt, inte 3-5!

/Janne
av klacken
Pumpen brukar va helt död eller ok vad jag läst, har själv bytt några. Har du kollat stöpseln under mattan,brukar bli dålig kontakt där pga.fukt och då kan väl volten sjunka. Du kan ta loss bränsleledningen från pumpen och sätta en slang direkt på och ner i en flaska så ser du om den funkar.
av stusshyttan
klacken skrev:Pumpen brukar va helt död eller ok vad jag läst, har själv bytt några. Har du kollat stöpseln under mattan,brukar bli dålig kontakt där pga.fukt och då kan väl volten sjunka. Du kan ta loss bränsleledningen från pumpen och sätta en slang direkt på och ner i en flaska så ser du om den funkar.
Helt dött är det inte, men spänningsfall OCH lågt tryck skulle kunna hänga hop! Krånglande kontaktstycke låter som ett bra uppslag!!! Nå´n som vet exakt var det sitter?
av klacken
Kontakten finns under golvmattan i baksätet på höger sida. Ryck loss plasten på tröskeln och lyft på mattan så hittar du flera kontakter men du ser nog vilken som leder in mot bränslepumpen.
av stusshyttan
Allt löste sig till slut, och här är en "slutrapport" - Det var i alla fall bränslepumpen, och den kan tydligen vara lurig och funka halvdant och ge för lågt bränsletryck, men ändå surra och gå lite granna. Den varierande spänningen till pumpen har jag ingen förklaring till - mätfel? NU funkar bilen bra med en pump från BILTEMA för 400:- och det var inte så svårt att byta, bara slabbigt. Vi får se hur länge det varar. Tips - trycket i railventilen ska vara så att det sprutar med kraft rätt upp i huven. Se upp med stiften i kopplingsdonet på pumpen. Pumpen matas med + på stift 1 (sett framifrån i bilens längdriktning) och jordas på stift 3. 2 o 4 är bränslemätaren. Indikation på en schysst pump som matas som den ska är att pumpen går ett par sek när man slår på nyckel, och stannar sedan men startar igen och går permanent när motorn går igång. Slanga ur så mycket bränsle du kan innan du kör igång och byter pump! Silikonspray är ovärderligt när man ska pilla isär och ihop den sällsynt smäckiga armaturen som pumpen sitter i.
Användarvisningsbild
av andersbe
stusshyttan skrev:Allt löste sig till slut, och här är en "slutrapport" - Det var i alla fall bränslepumpen, och den kan tydligen vara lurig och funka halvdant och ge för lågt bränsletryck, men ändå surra och gå lite granna. Den varierande spänningen till pumpen har jag ingen förklaring till - mätfel? NU funkar bilen bra med en pump från BILTEMA för 400:- och det var inte så svårt att byta, bara slabbigt. Vi får se hur länge det varar. Tips - trycket i railventilen ska vara så att det sprutar med kraft rätt upp i huven. Se upp med stiften i kopplingsdonet på pumpen. Pumpen matas med + på stift 1 (sett framifrån i bilens längdriktning) och jordas på stift 3. 2 o 4 är bränslemätaren. Indikation på en schysst pump som matas som den ska är att pumpen går ett par sek när man slår på nyckel, och stannar sedan men startar igen och går permanent när motorn går igång. Slanga ur så mycket bränsle du kan innan du kör igång och byter pump! Silikonspray är ovärderligt när man ska pilla isär och ihop den sällsynt smäckiga armaturen som pumpen sitter i.
Du bör titta på bränsle reläet, byta.(Vid kontakt fel ger den mindre spänning/Ström)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]