Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
Hoj! La upp en fråga häromdagen ang. kamremstyp till v40:n och glömde då en annan fråga nämligen om vvt kamdrevet som ska bytas i samma veva som remmen. Funderade på om drevet på t4 motorn är fjäderbelastat? Såg nåt om att det finns olika drev, dvs fjäderbelastade och de som inte har fjädring. Det enklaste är väl naturligtvis att plocka bort remmen och undersöka men jag tänkte om nån hade en aning :) en annan fråga är om det kamlåsningsverktyg som Biltema saluför passar på min t4?

Mvh Putte
Användarvisningsbild
av andersbe
Putte1 skrev:Hoj! La upp en fråga häromdagen ang. kamremstyp till v40:n och glömde då en annan fråga nämligen om vvt kamdrevet som ska bytas i samma veva som remmen. Funderade på om drevet på t4 motorn är fjäderbelastat? Såg nåt om att det finns olika drev, dvs fjäderbelastade och de som inte har fjädring. Det enklaste är väl naturligtvis att plocka bort remmen och undersöka men jag tänkte om nån hade en aning :) en annan fråga är om det kamlåsningsverktyg som Biltema saluför passar på min t4?

Mvh Putte
Har bytat VVT i dag och på min var VVT:en fast ej fjädrande, föränklar saken, finns en del att tänka på vid bytet, verktyg ett måste, låsa kammar.
Har bilder om intresse över arbetet. :-)-)
Motor; B4204T3, V40 -01.

Kamverktyg:
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1a.jpg
Kam Verktyg
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1a.jpg (713.58 KiB) Visad 616 gånger
(Flik mått gäller tjocklek)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]