Koden du får är en blandningskod att den går för magert, för att databoxen ska sätta denna så måste lamdasonderna fungera, är sonden trasig så brukar man få andra koder, brott i värmekrets etc.
Så jag skulle säga att du kan vara 99% säker på att sonden fungerar och rapporterar mängden syre som den ska.
Dvs du har en luftläcka någonstans kan vara otätt avgassystem, men också en slang eller packning oftast är det så lite att bilen inte reagerar när man felsöker med startgas då sprickan är så liten.
Här är en tråd med en bild på en slang som brukar gå sönder, man får upp en del bra orsaker när man söker på Volvo s40 p0171och väljer bilder, det är samma motor.
http://volvoforums.com/forum/volvo-s40- ... gas-58068/
Att ta loss sonden och göra rent kommer inte göra något skillnad då den reagerar på syre som den ska, risken är stor att du har sönder den när den ska monteras loss och får byta en en felfri sond trots att det inte är orsaken så det skulle jag ta sist.
Däremot bör du ta en titt på din Short fuelt trimvärden även kallat STFT1 samt STFT2 dvs bank 1 samt 2, dessa värden är alltid höga vid start pga bilen chokar sedan så går de ned vartefter motor och katalysator blir varm, då ska de ligga och pendla runt 0 vandra det varierar lite mellan positiovt och negativt.
Du borde även ha högt värde på Long Term fuel Trim, om den går ned när du håller gas så tyder det ytterligare på att det är en eventuell luftläcka..
Som det är nu så borde du se åtminstone en högre på tomgång med varmkörd bil när du har tjuvluft, har man mätare i sitt testinstrument tex tourqe så man man se att det ligger och pumpar på högt värde brukar pendla över 10-15%.
Dessa värden kan man se ändras på en gång, jag hade varmkört en bil tätat en slang, startade och höll koll på mätaren efter en minut började den röra sig nedåt och efter ytterligare en minut låg den runt 0, vilket är det ultimata värdet.
Kolla efter luftläckor är att rekommendera det kan ju också vara bränslerelaterat att den får för lite bensin men är det bara en bank så är det nästan alltid en läcka.
Vilket verktyg använder du för att läsa av koderna?