Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte ge en liten uppdatering. Jag började med att ge min bil en årsservice. Bytte olja, oljefilter, termostat och tändstift. Sedan tog jag upp tomgångsmotorn och tvättade den. Efter att jag tvättade tomgångsmotorn så blev tomgången jämn och jag har en felkod mindre. Nu har jag alltså då endast system too lean (P0171) kvar. Jag har läst lite runt och detta kan vara en läcka eller att lambdan är trasig. Tänker plocka bort den främre lambdan idag och tvätta den. Hoppeligen försvinner sista felmeddelandet då.
Koden du får är en blandningskod att den går för magert, för att databoxen ska sätta denna så måste lamdasonderna fungera, är sonden trasig så brukar man få andra koder, brott i värmekrets etc.
Så jag skulle säga att du kan vara 99% säker på att sonden fungerar och rapporterar mängden syre som den ska.
Dvs du har en luftläcka någonstans kan vara otätt avgassystem, men också en slang eller packning oftast är det så lite att bilen inte reagerar när man felsöker med startgas då sprickan är så liten.

Här är en tråd med en bild på en slang som brukar gå sönder, man får upp en del bra orsaker när man söker på Volvo s40 p0171och väljer bilder, det är samma motor.
http://volvoforums.com/forum/volvo-s40- ... gas-58068/
Att ta loss sonden och göra rent kommer inte göra något skillnad då den reagerar på syre som den ska, risken är stor att du har sönder den när den ska monteras loss och får byta en en felfri sond trots att det inte är orsaken så det skulle jag ta sist.

Däremot bör du ta en titt på din Short fuelt trimvärden även kallat STFT1 samt STFT2 dvs bank 1 samt 2, dessa värden är alltid höga vid start pga bilen chokar sedan så går de ned vartefter motor och katalysator blir varm, då ska de ligga och pendla runt 0 vandra det varierar lite mellan positiovt och negativt.
Du borde även ha högt värde på Long Term fuel Trim, om den går ned när du håller gas så tyder det ytterligare på att det är en eventuell luftläcka..

Som det är nu så borde du se åtminstone en högre på tomgång med varmkörd bil när du har tjuvluft, har man mätare i sitt testinstrument tex tourqe så man man se att det ligger och pumpar på högt värde brukar pendla över 10-15%.
Dessa värden kan man se ändras på en gång, jag hade varmkört en bil tätat en slang, startade och höll koll på mätaren efter en minut började den röra sig nedåt och efter ytterligare en minut låg den runt 0, vilket är det ultimata värdet.

Kolla efter luftläckor är att rekommendera det kan ju också vara bränslerelaterat att den får för lite bensin men är det bara en bank så är det nästan alltid en läcka.

Vilket verktyg använder du för att läsa av koderna?
Tack för det långa inlägget. Jag tänker gå igenom allt som du sade. Trevligt att höra att du tror att det endast är en luftläcka. Jag har kollat efter luftläcka men inte ännu hittat något. Där finns flera slangar som ser väldigt slitna ut och måste bytas hur som helst, men för tillfället ser de ut att hålla tätt. Jag ska ta en närmare titt på avgassystemet för den har jag inte ännu haft möjlighet att kolla noggrannare.

Jag använder en OBDII som jag köpte från eBay och Torque på en Android-platta. Det är fullversion.
Tourqe är jättebra för vad det är till för att kolla motorrelaterade värden.
Gå till mätarna och på en skärm håll in för att ytterligare lägga till en funktion.
Först väljer man vilken typ av mätare man vill ha nål, halvnå, siffror eller graf, sedan funktion då dyker en lång lista upp det som är grönt är funktioner som är akiva och får in värden.

Välj Short term fuel trim 1, lägga upp en till för short term fuel trim 2.
Gör det samma även för long fuel trim, jag brukar ha dessa på samma skärm bara att jag väljer en mindre mätare för long term.

Här är ett exemepl på hur det kan se ut, bilden visar dock flera mätare.
http://www.landroversonly.com/forums/at ... hot-1-.jpg

Bra att på nästa skärm lägga upp mätare för lamdasonderna, man brukar ha 2 eller 4st vet inte riktigt hur det ser ut på din bil.
Bara svepa åt sidan så får man en tom skärm.

Har mätarna kontakt med bilen pid values tror jag det kallas fö så visas en grön prick.
0% är den ultimata blandningen av air fuel ratio 14.7:1
När man startar bilen kall så ligger de alltid högt, pga att bilen chokar sprutar in mer bensin så det är inget man ska se som ett fel, utan det är på tomgång med varmkörd motor och katt som visar tydligt om det är tjuvluft.

Det syntes tydligt på mina värden den låg och pendlade.
Ibland kan ett röktest vara till hjälp att hitta en läcka och det kan vara så enkelt att man tar en cigarr tejpar på slang efter luftmassemätaren och blåser in rök, efter ett tag så kan ma se en strimma rök från en slang eller packning.

En video.
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
Felet kan ju också vara en läckande spridare det ger mindre bränsle, det brukar synas på stiften.
Dåligt tändstift har du uteslutit genom att byta.

Glömde skriva, om du tror att du hittat läckan och åtgärdat, vänta med att radera koden, har man åtgärdat orsaken och värdena är bra så kommer lampan släckas själv när koden ändras från aktiv till historisk, detta är ytterligare en bekräftelse på att man löst problemet och kan radera den historiska felkoden.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]