Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laffe
Igår satte jag dit nya fjädrar fram på min V40 fas 2 (komfortchassi). Men tyvärr tar dom i hjulhuset, jag försöker nu lista ut om det beror på monteringen eller om fjädrarna är feltillverkade / avsedda för annan bilmodell.

Fjädern har i monterat tillstånd en en svagt bananliknande form som pekar bort från hjulet.

KYB RH2730
http://www.bildelaronline24.se/kyb/834246

I VIDAS monteringsanvisning står det "Obs! Fjäderns färgkod ska placeras nedåt mot fjäderbenet. "
Jag kunde dock inte hitta någon färgkod. Tyckte för övrigt att dom såg likformiga ut men monterade dem så att KYB logotypen på fjädern blev "rättvänd".

Brukar det finnas upp och ner på dessa?

Bild
Användarvisningsbild
av andersbe
Laffe skrev:Igår satte jag dit nya fjädrar fram på min V40 fas 2 (komfortchassi). Men tyvärr tar dom i hjulhuset, jag försöker nu lista ut om det beror på monteringen eller om fjädrarna är feltillverkade / avsedda för annan bilmodell.

Fjädern har i monterat tillstånd en en svagt bananliknande form som pekar bort från hjulet.

KYB RH2730
http://www.bildelaronline24.se/kyb/834246

I VIDAS monteringsanvisning står det "Obs! Fjäderns färgkod ska placeras nedåt mot fjäderbenet. "
Jag kunde dock inte hitta någon färgkod. Tyckte för övrigt att dom såg likformiga ut men monterade dem så att KYB logotypen på fjädern blev "rättvänd".

Brukar det finnas upp och ner på dessa?

Bild

Har bytta fjäder för ett år sedan, fick som du prob. den övre tallriken ska komma rätt, var rätt noga med det, den övre fjäder ring tog i
något fick ta en hammare och knacka in plåten lite, där efter var det inget som störde funktionen.
Den övre tallriken lutar, får man fel där blir det även fel på styrningen, ände utslagen, även fjäderns rörelse.
Kan även behöva ställa in TOin och camber vinkeln i annat fall sliter det däck :-O)
av Laffe
Det är nog som du säger att jag vridit övre fjädersätet fel. Jag gick enbart efter hur gamla fjädern satt, men det funkar nog bara på två identiska fjädrar. När jag monterar ihop dem igen så kommer jag se till att övre och undre säte hamnar i linje.
Användarvisningsbild
av andersbe
Laffe skrev:Det är nog som du säger att jag vridit övre fjädersätet fel. Jag gick enbart efter hur gamla fjädern satt, men det funkar nog bara på två identiska fjädrar. När jag monterar ihop dem igen så kommer jag se till att övre och undre säte hamnar i linje.
Spiralfjäder_v40_1a.png
Fjäder
Spiralfjäder_v40_1a.png (367.47 KiB) Visad 840 gånger
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]