Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V40 2.0T Fas 2 ger ifrån sig två missljud som jag försöker diagnostisera:

1. Motorn rasslar till någon sekund vid start. Det låter ungefär som om det kom från felaktiga hydrauliska ventillyftare. Men sådana finns inte i denna motor vad jag förstått?
[youtube]bAVY_B5r5m4[/youtube]

2. Det hörs även ett tickande ljud på tomgång och låga varv, framförallt när motorn är varmkörd. Det låter "Tick tick tick tick ..." och följer varvtalet. Det är inte något högt ljud men tillräckligt för att höras från kupén.

Edit: Ljudet har hörts minst ett år (flera hundra mil) utan att bli värre.

[youtube]V9Sm74lK9go[/youtube]

Vad kan dessa ljud bero på?
Senast redigerad av 3 Laffe, redigerad totalt 0 gång.
1. Vad bra att uppstarts knackandet verkar vara normalt. Vid senaste servicen trodde dock en Volvo mekaniker att det kunde bero på VVTn.

2. Jag kommer snarast att dra åt grenrörsmuttrarna samt lyssna efter ras. Det bör sägas att ljudet har hörts minst ett år, flera hundra mil, utan att bli värre.
Då är det inget ras oavsett vad...
Vevlagerna lär nog inte hålla så länge som upp till ett år fast det finns ju flera alternativ till knack i motorn
kommer inte på nåt direkt för att hjälpa dig fast läcker det genom grenrörspackningen kan det "kanske" låta så där men faan tro,et!
Laffe skrev:Kan rapportera att båda missljuden försvann genom att byta VVT drevet :)
Du själv eller verkstad, byta VVT

För dom som har ett visslande ljud vid gas på drag kan VVT vara orsak!

Har beställt en VVT från England/eBay 1400:- med frakt.

Bytta inom kort, ska bli intressant!! :mrgreen:
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]