Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1082706
andersbe skrev:Prova Mekonomen, AD-center. och givet vis volvo, det är nog en fin gänga svårt i vanliga affärer!!
Kan dessa passa, Styrpinnar, länk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000034999/

Dom där fåniga sakerna är varnings klämmor för när beläggen tar slut, sättes på beläggen mot skivan, riktad mot den...
#1082719
Kikade lite på det där med styrpinnar och damasker med, kunde kanske vara värt en investering men just nu får jag nöja mig med ett par nya bultar till broms-ok-fästet, men jag har inte hittat några än.
Det verkar vara M10 med normal gänga som håller fästet, däremot är det förmodligen annat material än vanliga Järnia-skruv.

Mekonomen har också damasker och styrpinnar, med skruv:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 3-Q1346Xsv
Eller bara damasker och bult:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 03-Q1339sv

Men inga bultar till broms-fästena... vad jag har hittat än.
#1082739
Nä, hittar ingen som säljer skruvarna som håller fast ok-fästet, de två som håller fast detta fäste i de nedre två hålen på bilden alltså:
Bild

Min Google-fu är nog dålig idag, jag tar en Whiskey istället...


EDIT:
Verkar som om det är 1,25mm gänga på denna M10 precis som en M8 brukar vara, jämförde med en M8 nämligen och de matchade utmärkt.
Så då är det alltså "fingängat" i alla fall.
#1082810
e5frog skrev:Nä, hittar ingen som säljer skruvarna som håller fast ok-fästet, de två som håller fast detta fäste i de nedre två hålen på bilden alltså:
Bild

Min Google-fu är nog dålig idag, jag tar en Whiskey istället...


EDIT:
Verkar som om det är 1,25mm gänga på denna M10 precis som en M8 brukar vara, jämförde med en M8 nämligen och de matchade utmärkt.
Så då är det alltså "fingängat" i alla fall.

Funderar på att byta till Insex bult efter hand man mekar med bilen, fingänga lite dyrare med dom får man låss, änkelt med insex nyckel, finns även med hyls fattning 1/2".!
DIN 914. Hårdhet: 12.9. Gänga, d: M10 Gängstigning: 1,25
Länk
http://www.kullager.se/product.html/skr ... x100---129
:-)-)
#1082904
Tackar för tipset, hittade kullager.se igår.
Hmm... rostar det inte lika bra inuti en insex som på utsidan av en sexkantsbult? Så om man råkar ha hylsa med insex i rätt storlek så snurrar den lika bra som en vanlig hylsa på sexkant? Känns som om det samlas mer skit i en insex? Är det ingen som gjort en bult med både sexkant och insex - så man har två chanser? ;-)

Funderade också på vilken hårdhet som behövdes, 10.9 nämndes för någon annan bil, brukar väl vara stämplat på den där skallen jag slipade ner för att kunna lossa eländet.

100mm är ju mycket extra om man behöver typ 22mm, mindre än halva priset på denna längden:
http://www.kullager.se/product.html/skr ... ory_id=600

Jag hade annars ställt in mig på denna, eller är 10.9 för klent?
https://www.kullager.se/product.html?product_id=24289

Man hade ställt in sig på att fixa med bilen denna tredagarshelg men så blir det stopp pga av en saknad del - som man istället måste vänta minst en dag extra på att få hem. :-( *buhu*
#1082913
Satt en stund och sökte här på forumet och hittade artikelnumret för de främre bultarna, sedan hittade jag de bakre på http://www.volvopartswebstore.com som ju är en mycket kundvänlig sida med fina bilder. Hela bakbroms-montaget här t.ex: http://www.volvopartswebstore.com/image ... 224622.jpg

Bultarna heter tydligen 30811992 med Volvos artikelnummer (för främre är det 0 på slutet), man får en del träffar med Google, inga i Sverige.

Finns en fin bild här (där de vill ha 260kr i frakt för några bultar):
http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... e/1033840/
Bild
... och de kostar inte mycket (utan frakt från Tyskland iaf)



Så här ser mina ut efter att skallen blivit nerslipad och grepp för skiftnyckel slipats in för att lossa från ok-hållaren.
Bild Bild

Denna sortens hylsa kanske hade haft bättre tur, det är ju ändå kanterna som rostar bort först:
Bild
#1083188
Aha... är det det som de där små fåniga metall-grejorna ska vara till, det är slitagevarnare... Så i fantasin så ska dessa sitta kvar och inte rosta bort innan belägget är så nerslitet att dessa kan skrapa i skivan och väsnas, hinner det fungera i verkligheten? Håller de i fem år - som ju är den tid sedan jag bytte belägg förra gången, då var det inte med några sådana där.

Bild

Bild

Bild

Antar att de ska monteras så att de trycks mot belägget när man kör fram, annars lossnar de väl - om de inte rostat bort.
#1083604
Det hade ju varit smidigt om man hade haft, man får många nya bultar för en tusenlapp. ;-)

Jag fick tag i den lokale Volvo-verkstan och beställde nya bultar, vi får se när de dyker upp, sen återstår att se hur det går med de andra tre bromsarna...



EDIT, över en och en halv vecka, inte ett pip från Volvo-verkstan, tur att jag beställde från Tyskland med utifall det skulle bli precis så här.
Skandix levererar:
Bild

EDIT:
Stopp i reparationerna. Elaka/gnälliga grannar har klagat, det som var mest impopulärt var avställda 240:n som fick stå på parkeringen medan V40:n var i det gemensamma garaget (flerbilsgarage, hyr en plats, alla har förstås 3-4 år gamla glansmaskiner), sen var det ju det där med vinkelslip - det är ju fruktansvärt hemskt och farligt på alla de sätt och vis... som om man bara låter det spruta gnistor var som helst. Verktyg och liknande liggandes runt bilen (på den ömtåliga asfalten?) - det har ju blivit liggande för att jag väntade på bultar.
Tappade lite sugen när garagegrannen parkerade och började oroa sig för smuts och vinkelslip - sen blev det ju en aning trängre än när han inte hade bilden där tidigare under dagen.
Så det blev allt in i bilen, putta in 240:n igen mha av frugan, man kanske borde flytta till något fattigare område där folk använder garaget för att själva laga sina 10-15 år gamla bilar. :-(

Frågade chefen om jag kunde dra in bilen på jobbet och fixa lite, schysst som han är fick jag OK, gäller ju bara att den går att rulla undan på måndag. ;-)

Ena sidan blev klar iaf, med ny skiva, nya belägg och nya bultar, nysmorda styrpinnar.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]