Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Påberg
Har upptäckt att höger bakfjäder är brusten, långt ned. Det har varit så minst ett år.
Min fråga: behöver jag byta ut den, eller funkar det som det är? Finns det en säkerhetsrisk? Det har ju varit så länge, tänker jag, då kanske man kan vara snål och inte kosta på ett byte?
Bild
Bild
Du lär nog få en ombesiktning med den fjädern, hade den däremot varit av högst upp så hade det inte varit någon fara. Det som kan hända nu och som du säkert redan är medveten om är att fjädern kan börja att skruva av sig neråt. Jag skulle ha bytt fjädern och byter man på ena sidan så byter man självklart fjädern på andra sidan.
av Påberg
De har antagligen inte sett detta på bilprovningen; det har varit så här iallafall de senaste två besiktningarna, kanske längre. Men jag är ju orolig för att plåtbrickan som fjädern vilar på ger med sig för att den är felbelastad, eller att fjädern vrider på sig och halkar av.
Det får nog bli ett besök hos lokala verkstan för ett prisförslag på byte.
Förra V40 ja hade som jag bara ägde 4 månader hade framfjädrarna på båda sidorna brustit 3 gånger, de rörde sig när man svängde, man hörde hur de slog i stötdämparen varje gång man svängde. :evil:
av benka1
Är man halv fattig o snål(ekonomisk) så skulle kapa av den ungefär vid stoppet på nedre tallriken om det blir ett halvt varv
eller så ser jag ej o sen göra lika på andra sidan så har jag gjort tidigare brustna fjädrar då kan den ej snurra iaf !!
kaptrissa o fjäderspännare behövs..
Har upptäckt att höger bakfjäder är brusten, långt ned. Det har varit så minst ett år.
Min fråga: behöver jag byta ut den, eller funkar det som det är? Finns det en säkerhetsrisk? Det har ju varit så länge, tänker jag, då kanske man kan vara snål och inte kosta på ett byte?

Kan detta vara något, länk

http://gamla.tradera.com/item/302210/25 ... s-v-40-ny-

:-)-)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]