Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av humidburrito
Tjena! Jag har en V40 2.0 turbo -98.
När jag startar bilen och kopplar så finns inget motstånd i pedalen, och det går inte att lägga i någon växel. När jag pumpar några gånger på kopplingen så går det lättare.
Oljenivån är över minimum markeringen.

Som jag fattat detta så sitter slavcylindern i växellådan och det låter för krångligt för att jag ska kunna byta den själv. Tänkte dock prova lufta systemet som en första åtgärd.
Vart finns nipplen för att lufta, och gör man på samma sätt som när man luftar bromsar?
Bör man byta vätskan helt och hållet?

Andra idéer är vårt välkomna!
av benka1
Hej,det finns ett andra alternativ -kolla under mattan om det är blött kan läcka från kopplings pedalen sitter nån tätning
i huvudcylindern! Kolla också mellan block o växellåda läcker slaven så kommer det ut vätska där.
Det sitter ett rör som går från torpedväggen o framåt kylare där sitter luftnippeln lite trångt ,jag tog bort batteriet då jag lufta-
sen sätter du en slang ner i bromsvätske flaska o öppnar luft skruven pumpar ner pedalen i botten ostäng luftnippeln medans pedalen är ibotten
du behöver en polare som pumpar till slut är luften borta/benka
av jeg46
Samma sätt som du luftar bromsarna ja. Om du hade en Haynes bok ser du att luftnippeln sitter på röret som går in till slavcylindern i balanshjulkåpan :D
av rudarmy
Börja med att fylla upp till max-strecket,
precis över min-strecket är som gjort för problem med koppling å broms..
Användarvisningsbild
av sweddan
rudarmy skrev:Börja med att fylla upp till max-strecket,
precis över min-strecket är som gjort för problem med koppling å broms..

Precis. Fyll upp till max och se till att nivån ligger där. Med fylld behållare så låter du locket vara av/löst och pumpa på koppling sakta ner, sakta upp ca 10 ggr. Det fungerade på min syrras v40 och fungerar än.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]