Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juste
V40-00 20000mil
Misstänker att min vvt-enhet har gett upp. Det är 2:a gången så jag tycker mig känna igen oljudet.
När motorn är varm och går på tomgång så "surrar" den med några sekunders mellanrum från "ventilkåpan".
Det gjorde mycket ont i börsen förra gången jag fick den bytt.
Bilens värde är lågt och jag vill inte lägga ner några större summor på den.
Vad kan hända om man fortsätter och köra utan att göra något?
Vad har den egentligen för funktion?
Kan man blockera "omställningen" i ena eller andra läget så att den blir tyst?
Vad bestämmer när den skall ändra läge?
Användarvisningsbild
av andersbe
juste skrev:V40-00 20000mil
Misstänker att min vvt-enhet har gett upp. Det är 2:a gången så jag tycker mig känna igen oljudet.
När motorn är varm och går på tomgång så "surrar" den med några sekunders mellanrum från "ventilkåpan".
Det gjorde mycket ont i börsen förra gången jag fick den bytt.
Bilens värde är lågt och jag vill inte lägga ner några större summor på den.
Vad kan hända om man fortsätter och köra utan att göra något?
Vad har den egentligen för funktion?
Kan man blockera "omställningen" i ena eller andra läget så att den blir tyst?
Vad bestämmer när den skall ändra läge?

Kolla in denna länk;
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=465599

:-)-)
av jeg46
Du kan sätta ett lock på magnetventilen den som styr det hydrauliska VVT drevet för att få den tyst . Men räkna med att du får lägre effekt ingenting går sönder Blir ju en motor utan VVT Går förmodligen inte genom besiktningen tar nog även mera bränsle .Har själv prövat detta :D
av juste
Tänkte eventuellt ta av magnetventilen för att kolla om den funkar som den skall och för att rengöra den. Kan man göra det utan att riskera att "ställa till" något?
av jeg46
Du ställer inte till med något för att lossa den. Däremot får du ett fellarm motorlampa om du inte sätter ett lock på ventilen Det larmet får du bort med att lossa - polen på batteriet i några timmar :)
av juste
? Jamen, jag tänkte inte starta bilen utan solenoid/magnetventil. Jag tänkte bara ta loss den och ansluta den till en extern 12V för att kolla om den rör sig som den skall. Sedan montera tillbaka den igen. Menar du att "motorlampan" på något sätt upptäcker att den varit bortmonterad och återställd. Eller har jag missuppfattat?
Användarvisningsbild
av andersbe
juste skrev:? Jamen, jag tänkte inte starta bilen utan solenoid/magnetventil. Jag tänkte bara ta loss den och ansluta den till en extern 12V för att kolla om den rör sig som den skall. Sedan montera tillbaka den igen. Menar du att "motorlampan" på något sätt upptäcker att den varit bortmonterad och återställd. Eller har jag missuppfattat?
Den ska nog vara frekvensstyrd, AC-mätning som gäller.(den vrider hjulet vid olika belastningar och varv) samma som en tomgångsmotor!!

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]