Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en Volvo V40 1.6 årsmodell 2000.
Köpte en katalysator från skruvat art.nr.: 104583 ”Direktanpassad katalysator som ersätter original katalysatorn och håller motsvarande kvalitet till betydligt bättre pris.” och som är E-märkt. https://www.skruvat.se/Katalysator-P104583.aspx

Katalysatorn passade och monterades av en verkstad. Motorn går bra och blev mycket piggare, men motorvarningslampan i instrumentpanelen lyser nu. Var inne hos en verkstad och de kunde inte finna något fel på avgassystemet det var tätt och katalysatorn monterad rätt. Vid felkodsläsning visar det DTCs 18 Främre lambdasond – förvärmning och 1C Bakre lambdasond – förvärmning. De raderade felkoden men varningslampan och felkoden återkommer direkt. Lamdasonderna fungerade utan problem innan katalysatorbytet. Det verkar osannolikt att båda lambdasonderna skulle gå sönder samtidigt. Skruvats katalysator borde väl vara kompatibel med original lambdasonderna. Som grädde på moset är det snart dags för besiktning, den lär ju inte gå igenom när varningslampan lyser och det finns felkod i systemet även om avgasvärdena är ok.

Någon som råkat ut för något liknande? Vad kan man göra för att fixa till problemet?
Låter ju spontant som att de glömt koppla in lambdasonderna när arbetet var klart? Eller lyckats skada kablagen.

Jag vet inte om de felkoderna antyder kortslutning eller avbrott (det går nog att hitta en lista i klartext på nätet), men det ger bättre ledtrådar.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]