Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bambrullan
Jag har bytt bromsbelägg runt om på min s40 och när jag skulle till och lufta så glömde jag tyvärr att fylla på behållaren. Hade lös kolvarna bak då dom kärvat och fixat dom så var mycket bromsvätska som behövdes. Så jag har ju pumpat in luft.. kopplingen verkar ju gå i samma krets så den tog ju inget men ja fyllde på så kopplingen började ta samt luftade höger bak sen vänster bak se än höger fram och vänster fram cirka 20 gånger på varje hjul.. men fortfarande lyser lampan med utropstecknet för lite vätska samt verkar pedalen måstas pumpas upp tryck när man kör så det är luft kvar..

Till min fundering, har ni några tips hur jag gör nu ? Är det enklast att åka på verkstad och låta dom på. Verkstad trycka vätska med deras pump ? Eller bara öppna en nippel i taget å låta rinna i typ 30-40 min och fylla på eftersom eller finns det nått bättre sätt ?
Användarvisningsbild
av andersbe
Bambrullan skrev:Jag har bytt bromsbelägg runt om på min s40 och när jag skulle till och lufta så glömde jag tyvärr att fylla på behållaren. Hade lös kolvarna bak då dom kärvat och fixat dom så var mycket bromsvätska som behövdes. Så jag har ju pumpat in luft.. kopplingen verkar ju gå i samma krets så den tog ju inget men ja fyllde på så kopplingen började ta samt luftade höger bak sen vänster bak se än höger fram och vänster fram cirka 20 gånger på varje hjul.. men fortfarande lyser lampan med utropstecknet för lite vätska samt verkar pedalen måstas pumpas upp tryck när man kör så det är luft kvar..

Till min fundering, har ni några tips hur jag gör nu ? Är det enklast att åka på verkstad och låta dom på. Verkstad trycka vätska med deras pump ? Eller bara öppna en nippel i taget å låta rinna i typ 30-40 min och fylla på eftersom eller finns det nått bättre sätt ?
Har du tillgång till tryckluft, rekommenderar denna B-luftare-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031634/

Det finns tips här på forumet angående bromsar...... :-)-)
av Bambrullan
Den där såg intressant ut!

Ska absolut köpa en sådan och testa iallafall, kan va bra att ha i framtiden också!
Frågan är om nått annat har strulat till då kopplingen blev helt slut, men lyckades ju pumpa upp den då jag fyllde upp
och nu funkar den kanon. Är ju att lampan ((!)) lyser, som är för låg bromsvätske nivå. Den lyser än fast behållaren är full..

Nått som jag bör nämna är att oljan ser ut som att du har hällt i ett par dl mjölk... den är som vit/brun aktig...
Så kanske man skulle försökt tömt och fyllt på nytt hela systemet? Frågan är om man vågar göra det själv om man har det där verktyget?
Användarvisningsbild
av andersbe
Bambrullan skrev:Den där såg intressant ut!

Ska absolut köpa en sådan och testa iallafall, kan va bra att ha i framtiden också!
Frågan är om nått annat har strulat till då kopplingen blev helt slut, men lyckades ju pumpa upp den då jag fyllde upp
och nu funkar den kanon. Är ju att lampan ((!)) lyser, som är för låg bromsvätske nivå. Den lyser än fast behållaren är full..

Nått som jag bör nämna är att oljan ser ut som att du har hällt i ett par dl mjölk... den är som vit/brun aktig...
Så kanske man skulle försökt tömt och fyllt på nytt hela systemet? Frågan är om man vågar göra det själv om man har det där verktyget?
Du vet väll om det att du kan plocka bort oljebehållaren, den har backventiler så ingen olja rinner ur, sitter med två klämmor(Plast), 2-skruvmejslar behövs, kan du kolla in kontakten för nivån lite närmare.

Du bör byta olja snarast, vatten, du bör ha någon som fyller på vid luftningen i annat fall blir det ett himla springande och risk att få in luft igen, olja som du får över i behålaren ska du inte använda igen!

Det är bara att lufta som gäller, har byttat i hela systemet utan problem, c:a 1.5liter....
av Bambrullan
Okej!

Men vilken tror du är bäst?

http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... g-pa1267sv

Den där verkar ju vara hyffsad?

Då behöver man ju inte springa fram heller. Eller ja, bara dom gångerna då man ska fylla på antar jag.

Kanske bra om jag då, tar lös behållaren, sen att jag kanske rengör den? Sen sättertillbaka och luftar om. och kastar den gamla vätskan, eller ja den lär ju rinna ut på golvet isåfall..
Användarvisningsbild
av andersbe
Bambrullan skrev:Okej!

Men vilken tror du är bäst?

http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... g-pa1267sv

Den där verkar ju vara hyffsad?

Då behöver man ju inte springa fram heller. Eller ja, bara dom gångerna då man ska fylla på antar jag.

Kanske bra om jag då, tar lös behållaren, sen att jag kanske rengör den? Sen sättertillbaka och luftar om. och kastar den gamla vätskan, eller ja den lär ju rinna ut på golvet isåfall..
Prova du den om den passar och är minst lika bra, tips, åk till skroten och ta ett lock och en ventil från en cykel slang samt slangen från en tub däcklagare, montera en lång slang mellan dom båda ventilerna, du kan även använda din orginal-lock och låta cykel-ventilen sitta kvar!!!
Plånboken talar!!
Användarvisningsbild
av andersbe
Bambrullan skrev:Det har du absolut rätt i! Tack så länge!
Svar på ditt mejl, = vet ej. (Behållare på 2lit.)

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]