Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juste
andersbe skrev:
alan skrev:Hurprogramerar man den "nya" dosen till bilen?

Vrid tändning till på, 5-gånger låt sen den vara på, på., tryck in någon knapp på fjärren(Måste göras på alla samtidigt)
(Ska ej starta bilen)
Funkar detta verkligen??
Trodde att bara Bilia kunde programmera om fjärrkomtroller
Användarvisningsbild
av andersbe
juste skrev:
andersbe skrev:
alan skrev:Hurprogramerar man den "nya" dosen till bilen?

Vrid tändning till på, 5-gånger låt sen den vara på, på., tryck in någon knapp på fjärren(Måste göras på alla samtidigt)
(Ska ej starta bilen)
Funkar detta verkligen??
Trodde att bara Bilia kunde programmera om fjärrkomtroller
Funkar för mig utan problem.!
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Funkar det på en S40 1999 provade men fick det inte att funka :oops:
Bör det göra, det ska vara 5 snabba på och av(Steg II), 5-gången låt stå på och inom 10s tryck på någon fjärr-knapp.
av alan
andersbe skrev:
Bör det göra, det ska vara 5 snabba på och av(Steg II), 5-gången låt stå på och inom 10s tryck på någon fjärr-knapp.
Läste på ett USA forum att det bara gäller fram till 1998. Är det någon som har provat på en 1999? För jag får det inte at fungera.
av alan
Ah my answer might not help you, as your car is too new. Sorry :(

However it might be of use to drivers of older models, so I'll leave it in...
Hey all

My battery died in my fob sadfully so after going to get it changed and hoping it would work, it didnt lol! I;m guessing this needs recoding to my car and I'e heard this can be rather pricy, Im sure i've seen threads quoting around £50 for this recode, is this correct or is there a way you can recode it to the car manually?

My S-reg V40's keyfob managed to unpair itself from the car, and wouldn't disarm the immobiliser. Here's what I did to fix it:

1. Unlock the car with the fob (If yours isn't even unlocking it, then I dunno if this'll work if the car is manually unlocked using the key).
2. Lock again.
3. Unlock,lock ... unlock, lock ... unlock, lock .... unlock, lock, unlock.
4. Put key in ignition.
5. Turn the key to position II ... then off ... II ... off ... II (Do not take longer than ten seconds to do this - but it doesn't take 10 seconds to do this ;)
6. Immobiliser light (car with cross through it) should be blinking (as it always does when the car doesn't recognise the remote).
7. Press either LOCK or UNLOCK button (doesn't matter which) four times. Immobiliser light should go steady, then go out.

I do not know if going through the lock/unlock cycle with the key fob is necessary. Next time it does it again (if it does - just swapped the batteries on Friday...) I will try from step 4. onwards and see what happens :) ...

This information was found from searching through a lot of other threads on here. Step 1)-3) apparently pair up the fob and the central locking. Step 4)-7) pair up the key fob with the immobiliser. At least that's how I suspect it works ;)
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:
andersbe skrev:
Läste på ett USA forum att det bara gäller fram till 1998. Är det någon som har provat på en 1999? För jag får det inte at fungera.
Min är 2001, då har du säkert något annat fel!!
av alan
Är det den röda dioden vid högtalar gallret som skall börja blinka när man vridit nyckeln på och av fem gånger?
av alan
Är det någon som vet var styrboxen till centrallåset sitter? på en S40 1999.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]