Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tossa86
Som vanligt är det rostiga bromsrör på bilfan (V40 1,8 -99) som nu är bytta, men ska byta ett av oken idag då luftnippeln rostat av i oket.

De jag vart fundersam över var, att ett av orginalrören på bilen till bakbromsarna, hade större innerdiameter än det andra röret som går till andra orket ibak. Nu skarvade jag ihop det med kopparrör köpta på Mekonomen i "standard" storlek, vilket innebär en mindre innerdiameter i röret. Kommer bromsvärdena vara åt helvette nu? När man går från stor innerdiameter till mindre, övergången sker i skarvhylsan, kommer de bli för mycket tryck så skarvhylsan inte orkar med?

Svårt att svara på allt men nån som har gjort liknande med gott resultat?
Användarvisningsbild
av andersbe
Tossa86 skrev:Som vanligt är det rostiga bromsrör på bilfan (V40 1,8 -99) som nu är bytta, men ska byta ett av oken idag då luftnippeln rostat av i oket.

De jag vart fundersam över var, att ett av orginalrören på bilen till bakbromsarna, hade större innerdiameter än det andra röret som går till andra orket ibak. Nu skarvade jag ihop det med kopparrör köpta på Mekonomen i "standard" storlek, vilket innebär en mindre innerdiameter i röret. Kommer bromsvärdena vara åt helvette nu? När man går från stor innerdiameter till mindre, övergången sker i skarvhylsan, kommer de bli för mycket tryck så skarvhylsan inte orkar med?

Svårt att svara på allt men nån som har gjort liknande med gott resultat?
Ut och bromsa på en grusväg, tryck allt du orkar!

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]